Gdzie się zaczyna, a gdzie się kończy … postój Taxi?

Przekreślony znak „TAXI” oznacza początek postoju. Czyli wolno dokonać postoju przed przekreślonym znakiem D-20 oraz za znakiem D-19. Jest sytuacja, w której kierujący dokona postoju przed znakiem D-19 a za znakiem D-20.

Wystarczy zapamiętać, że znaki D-19 oraz D-20 to strefa, w której zatrzymywać mogą się wyłącznie taksówki.

Ważne dla wyjaśnienia problemu jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach.

Początek odcinka jezdni przeznaczonego dla postojów Taxi (osobowych) oznacza znak D-19.

Ważne!

Znak D-19 powinien być wykonany dwustronnie i umieszczony przy krawężniku obok miejsca postojowego dla pierwszej taksówki.

Znak D-19

Znak D-20, oznaczający koniec postoju taksówek oznacza koniec odcinka jezdni, przeznaczonego do postoju taksówek i należy go umieścić na końcu wyznaczonego miejsca postojowego (dla pojazdu taxi).

Znak D-20

O tym oznakowaniu, warto pamiętać również dlatego, że za niestosowanie się do ww. oznakowania można zostać ukaranym grzywną w wysokości 100 zł oraz uzyskać wpis 1 punktu karnego.




„Miszcz Parkowania” marca 2021 r. z ul. Góry Chełmskiej

Tytuł trzeciego w tym roku laureata trafia do kierującego srebrnym Oplem, który „perfekcyjnie” zaparkował… na środku skrzyżowania na ulicy Góry Chełmskiej (dzielnica Wojska Polskiego). Ten konkretny przykład (nie do naśladowania) otrzymał 13 Państwa głosów. Niebawem kolejne głosowanie!




„Miszcz parkowania” ul. Lotników / dzielnica Trynek

Kolejnym kandydatem do kwietniowego „miszcza parkowania” jest kierujący srebrnym Volkswagenem z ul. Lotników / dzielnica Trynek.
Tutaj nawet stanięcie „na chwilę” nie jest usprawiedliwieniem, bo nawet ta „chwila”, może znacząco utrudnić życie rowerzystom.




Kandydat do tytułu „Miszcza Parkowania” z ul. Błonie

Ktoś postarał się o tyle, że wiernie naśladował jednego z kandydatów do tego tytułu w marcu…

Warto przypomnieć – postój samochodem na przystanku autobusowym nie jest dobrym pomysłem. W znacznym stopniu przeszkadza to przechodniom i pasażerom, wpływa na zdenerwowanie kierowców autobusów i stoi w sprzeczności z art. 49 ust. 1 pkt. 9 Ustawy prawo o ruchu drogowym. Mówi on, że „Zabrania się zatrzymania pojazdu (…) w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości” i grozi to konsekwencjami przewidzianymi prawem.

O poprzednim „Miszczu” z ulicy Błonie pisaliśmy – TUTAJ.




Działania w trakcie pandemii koronawirusa

Nadal realizowane są bieżące zadania ustawowe oraz interwencje, nadal przyjmowane są Wasze zgłoszenia. Aktualnie jednak wszyscy funkcjonariusze otrzymują zadania pod kątem przestrzegania obostrzeń sanitarno-epidemicznych. Zadania delegowane są zależnie od zmieniających się i obowiązujących przepisów. Głównymi zadaniami są m.in. kontrola parków, skwerów, wszystkich przestrzeni publicznych, rejonów cmentarzy, placówek handlowych, targowisk, a także środków publicznego transportu zbiorowego. Kontrole prowadzone są pod kątem zakrywania ust oraz nosa, stosowania dystansu społecznego, prowadzonych działalności gospodarczych oraz ich reglamentowania, a także stosowania się przez przedsiębiorców do aktualnych obostrzeń wynikających z przepisów prawa.

W tym miejscu warto przytoczyć trochę liczb, które obrazują skalę prowadzonych działań.

Od początku trwania pandemii (okres od 14.03.2020 r. do 31.03.2021 r.) przeprowadzono łącznie 17 892 kontrole pod kątem przestrzegania obostrzeń sanitarnych na terenie miasta, a także podjęto 2637 interwencji. Przekazaliście nam 499 zgłoszeń dotyczących naruszania obowiązujących przepisów sanitarnych, a za pomocą miejskiego monitoringu wizyjnego ujawniono kolejne 973 wykroczenia. W związku z podejmowanymi interwencjami nałożono 156 mandatów, a także wymierzono 2456 pouczeń i skierowano 25 wniosków o ukaranie do Sądu.

Oczywiście jednostka nadal pozostaje do Waszej dyspozycji w zakresie realizacji pozostałych zadań ustawowych, a w szczególności zapewnienia spokoju i porządku publicznego. Warto tu zauważyć, że już od stycznia do marca br. w jednostce przyjęto 2361 zgłoszeń. Natomiast za pomocą monitoringu ujawniono 1930 wykroczeń. We wskazanym okresie łącznie 1118 zgłoszeń dotyczyło ruchu drogowego, najczęściej były to naruszenie zasad zatrzymywania się i postoju pojazdów, zanieczyszczonej jezdni oraz nieużytkowanych pojazdów. Z kolei 1243 zgłoszeń dotyczyło porządku publicznego. W tej ostatniej kategorii wyróżnić można trzy najczęściej występujące podkategorie, tj. zgłoszenie dotyczące osób nietrzeźwych, spożywania alkoholu w miejscu publicznym oraz zakłócania spokoju, ładu i porządku publicznego.

Liczby dają do myślenia i zwiększają się z dnia na dzień. Pracy zawsze było dużo, a panująca pandemia dodaje wiele kolejnych zadań.
Dziękujemy za każdy telefon oraz za możliwość pomagania, w myśl zasady „Jesteśmy, aby pomagać”.
Życzymy dużo zdrowia oraz spokoju.




Pracowity weekend – 17-18 kwietnia

Zmiana pogody, ochłodzenie spowodowały zwiększoną ilość interwencji, związanych z ratowaniem życia i zdrowia ludzkiego.

Sobota, godz. 19:24 na ul. Okopowej (Dzielnica-Śródmieście) udzielono pomocy zmarzniętemu, bezdomnemu  mężczyźnie, został przewieziony do ogrzewalni.

Sobota, godz.22:27 Park Chrobrego (Dzielnica-Politechnika) podczas dojazdu na inna interwencję zauważono osobę leżącą na ziemi i dwie inne stojące obok. Ponieważ osoba leżąca była bez kontaktu werbalnego i niewerbalnego, ułożono ją w pozycji bocznej ustalonej i okryto kocem termicznym. Na miejsce wezwano Zespół Ratownictwa Medycznego. Podczas rozpytania okazało się że nieprzytomna, nieletnia osoba spożywała wcześniej alkohol .

Niedziela godz. 9:43 na Placu Piastów udzielono pierwszej pomocy osobie z objawami ataku padaczki. Na miejsce wezwano Zespół Ratownictwa Medycznego, który zabrał osobę do szpitala.

 




Podziękowania za podziękowania

Mają one różną formę – część z nich można usłyszeć na ulicy, tuż po interwencji. Niektóre telefonicznie, a jeszcze inne drogą elektroniczną. Jakkolwiek przekazane, zawsze działają tak samo – sprawiają, że słowa „służyć społeczności lokalnej” nabierają sensu. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na ostatnie dwie wiadomości e-mail – podziękowania za pomoc i dobrze przeprowadzoną interwencję.




Usunięty Volkswagen z ul. Cyraneczki (dzielnica Sikornik)

W trybie art. 50a Ustawy prawo o ruchu drogowym został usunięty wrak w postaci srebrnego Volkswagena. Teraz odczeka on 6 miesięcy na parkingu strzeżonym przy ul. Rolników, aż zgłosi się po niego właściciel, który może go odebrać po uiszczeniu kwoty 220 zł za usunięcie pojazdu oraz 9 zł za każdy dzień postoju na parkingu strzeżonym. W przeciwnym wypadku pojazd zostanie uznany za porzucony z zamiarem wyzbycia się i przekazany na rzecz miasta.

 

O podobnych sprawach pisaliśmy w poniższym artykule:
Kolejne miejsce postojowe odzyskane – z dnia 23.03.2021 r. – LINK.
Usunięte Audi z ul. Królowej Jadwigi – z dnia 19.04.2021 r. – LINK.




Usunięte Audi z ul. Królowej Jadwigi (dzielnica Politechnika)

Został usunięty nieużytkowany i zniszczony pojazd marki Audi. Aktualnie znajduje pojazd znajduje się na ul. Rolników w Gliwicach – na parkingu strzeżonym, a jego właściciel może go odebrać w terminie 6 miesięcy, po uiszczeniu kwoty 220 zł za usunięcie pojazdu oraz kolejnych 9 zł za dobę postoju na parkingu strzeżonym. W przypadku nieodebrania pojazdu po tym okresie uznaje się go za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność gminy.

O podobnych sprawach pisaliśmy w poniższym artykule:
Kolejne miejsce postojowe odzyskane – z dnia 23.03.2021 r. – LINK.




Wznowienie obsługi interesantów

Od dnia 19.04.2021 r. wznowiona zostanie obsługa interesantów w siedzibie jednostki w budynku B.
W dalszym ciągu należy przestrzegać obowiązku zakrywania ust i nosa.




Ważne! Dziś o wodach opadowych!

Topiący się śnieg, padający deszcz tworzą wody opadowe. Niewłaściwe postępowanie z wodami opadowymi jest nie tylko wykroczeniem, może też powodować zagrożenie dla mienia, życia i zdrowia innych ludzi. Warto o tym pamiętać.

Zabronione jest dokonywanie zmian naturalnego spływu wód opadowych celem zmiany ich spływu na teren sąsiednich nieruchomości bądź na drogę.

Działka budowlana, na której znajduje się  budynek (budynki), powinna być wyposażona w kanalizację umożliwiającą odprowadzenie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej.

W przypadku budynków niskich lub budynków, dla których nie ma możliwości przyłączenia do sieci kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej, dopuszczalne jest odprowadzenie wód opadowych na własny teren nieutwardzony, do dołów chłonnych lub do zbiorników retencyjnych.

Trzeba zauważyć, że Wody opadowe należą do kategorii wód zanieczyszczonych. Ich nienaturalne przekierowanie na drogę publiczną może zanieczyścić zarówno chodnika jak i ulicę.
Zimą, gdy temperatura powietrza spada poniżej zera, taka sytuacja może dodatkowo spowodować zagrożenie dla życia i zdrowia kierowców  oraz pieszych poprzez tworzenie śliskiej nawierzchni.

Zabronione jest także kierowanie wód opadowych na teren sąsiednich nieruchomości. Doprowadzenie do takiej sytuacji zagrożone jest, na podstawie art.478 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. prawo wodne, karą grzywny . Możliwe jest też nałożenie (w odrębnym postępowaniu) kary administracyjnej.

 

Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. prawo wodne link

OBWIESZCZENIE MINISTRA INWESTYCJI I ROZWOJU z dnia 8 kwietnia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie link




Porady na sezon rowerowy – obowiązkowe wyposażenie roweru

Warto zadbać o dobry stan techniczny roweru – sprawdzić jego działanie, sprawność hamulców i przerzutek, napompować koła… Należy też zwrócić uwagę, w co powinien być wyposażony rower – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Obowiązkowymi elementami są:

  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
  • z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Rowerzysta od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie roweru. Ponadto musi zachować szczególną ostrożność, jak również włączyć światła, w które rower jest wyposażony (z przodu i z tyłu) w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza (mgła, deszcz, itp.).

Podczas jazdy w dzień przy dobrej widoczności dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru, były zdemontowane, natomiast na stałe musi być zamontowane obowiązkowe światło odblaskowe.

Ponadto rower może być dodatkowo wyposażony w:

  • z przodu – światło odblaskowe barwy białej,
  • na kołach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej (przynajmniej po jednym na koło),
  • na pedałach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej,
  • w odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony albo elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół.

Bądź bezpieczny na rowerze – pamiętaj również o założeniu odblasków – opasek lub kamizelek odblaskowych. Zwiększają one znacząco widoczność po zmroku i dają pojazdom szansę na zauważenie rowerzysty. Warto również założyć kask, by chronić swoją głowę.

Pamiętaj również, by poruszać się wyłącznie po drogach rowerowych lub jezdni, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Gdy nie ma chodnika, pobocza, ścieżki rowerowej można poruszać się lewą stroną jezdni, pod prąd, tak jak piesi.

Szczegółowe informacje można znaleźć w ww. Rozporządzeniu – TUTAJ.