Co was drażniło, co powodowało obawy w lutym 2024 r?

W każdym miesiącu roku otrzymujemy kilkaset zgłoszeń od Was. Każde jest skrupulatnie sprawdzane,  tam gdzie to niezbędne podejmujemy interwencje, tam, gdzie to możliwe – wskazujemy drogę do rozwiązania problemu.
Jak to wyglądało w lutym?

Zegar zgłoszeń

Zacznijmy od zegara zgłoszeń, czyli doby, podzielonej na sześć  odcinków:
   6:00 – 10:00 – 150 zgłoszeń,
10:00 – 14:00 – 300 zgłoszeń,
14:00 – 18:00 – 283 zgłoszenia,
18:00 – 22:00 – 173 zgłoszenia,
22:00 –   0:00 –   13 zgłoszeń,
  0:00 –   6:00 –     7 zgłoszeń.

Jak łatwo zauważyć, najwięcej zgłoszeń (około 82 %) otrzymaliśmy od Was, pomiędzy godziną 10:00 a 22:00. – 756.
Pozostałe 170 zgłoszeń wpłynęło do nas pomiędzy godzina 22:00 a 6:00.

To oczywiście nie wszystko, czas omówić zestawienie zgłoszeń, w kontekście kategorii zgłoszeń.

Kategorie zgłoszeń

A. Zakłócenia porządku publicznego –    97,
B. Zagrożenia w ruchu drogowym  – 467,
C. Ochrona środowiska i gospodarka odpadami – 197,
D. Zagrożenia życia i zdrowia  –   82.

Dzielnice, z których wpłynęło najwięcej zgłoszeń

Równie interesująco przedstawia się zestawienie zgłoszeń, w kontekście dzielnic,  z których były zgłaszane w lutym 2024.

A. Zakłócenia porządku publicznego

• Śródmieście   – 30,
• Wojska Polskiego  – 14,
• Trynek    – 11
• Sikornik   – 10

B. Zagrożenia w ruchu drogowym

• Śródmieście   – 195,
• Wojska Polskiego  –   44,
• Trynek    –   29,
• Szobiszowice   –   26.

C. Ochrona środowiska i gospodarka odpadami

• Śródmieście   – 29,
• Sikornik   – 20,
• Szobiszowice   – 16,
• Wojska Polskiego  – 15,

D. Zagrożenia życia i zdrowia

• Śródmieście   – 18,
• Wojska Polskiego  – 17
• Trynek    – 16,
• Sośnica    –  4.

Pamiętajcie, kiedy będziecie patrzeć na powyższe liczby, warto pamiętać o kilku ważnych sprawach:

1. Każde zgłoszenie to podjęta przez nas interwencja, by sprawdzić czy zostało naruszone prawo, by nałożyć przewidziane prawem konsekwencje, czy, co równie ważne wskazać „drogę” do rozwiązania problemu.
2. Nie wszystkie zgłoszenia znajdują swoje potwierdzenie, powody są różne, ale, pamiętajcie o tym, każde jest sprawdzane.
3. Reakcja na wasze zgłoszenia, to dla nas priorytet w działaniu, ale codziennie realizujemy też inne zadania.

Nie wahajcie się, korzystajcie z wszystkich, dostępnych kanałów informacji, by powiadomić nas, w czym możemy pomóc.
Pamiętajcie „Jesteśmy, aby pomagać”, dlatego Wasze zgłoszenia są dla nas niezmiernie istotne. Dziękujemy za nie.

Dziękujemy za zaufanie.

Cieszymy się, że możemy pomóc.




Uwaga! Deratyzacja!

Wszyscy wiemy jak niebezpieczne mogą być gryzonie. Dlatego dwa razy do roku (15 marca-15 kwietnia oraz 15 września do 15 października), w Gliwicach, przeprowadzana jest obowiązkowa deratyzacja.

W związku ze zbliżającym się terminem, 15 marca – 15 kwietnia 2024 r. przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji na terenie miasta Gliwice przypominamy podstawowe informacje o zasadach i sposobie jej przeprowadzenia, oraz o tym, jak zapobiegać pojawianiu się gryzoni w obrębie nieruchomości.

Zasady i sposób przeprowadzania deratyzacji:
• Deratyzację można przeprowadzić we własnym zakresie lub przy pomocy specjalistycznej firmy deratyzacyjnej. Koszty jej przeprowadzenia ponosi właściciel nieruchomości.

• Do przeprowadzenia deratyzacji należy używać środków (preparatów) ogólnodostępnych zatwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia lub posiadających atest Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny w Warszawie.

• Przed rozpoczęciem deratyzacji należy dokonać naprawy wszystkich uszkodzeń, które mogą służyć gryzoniom jako drogi dostępu do budynków i pomieszczeń, np. otwory w drzwiach, podłogach oraz usunąć z terenu nieruchomości i pomieszczeń wszelkie odpady mogące stanowić pożywienie dla gryzoni.

• Preparaty należy wyłożyć zgodnie z załączoną instrukcją w miejscach, gdzie szczury pojawiają się najczęściej, w szczególności śmietnikach, piwnicach, strychach, podwórzach, budynkach gospodarczych. Preparaty należy umieszczać głównie w narożnikach pomieszczeń i wzdłuż ścian oraz na ścieżkach przemieszczenia się gryzoni i miejscach ich żerowania.

• Preparaty należy wykładać wyłącznie w tzw. karmnikach/stacjach deratyzacyjnych uniemożliwiających kontakt z preparatem innych zwierząt; nie wolno wykładać preparatów na tackach, w otwartych pojemnikach itp.

• W miejscu wyłożenia preparatów należy umieścić ostrzeżenie: „Uwaga! Wyłożono trutkę przeciw gryzoniom! Niebezpieczeństwo zatrucia ludzi i zwierząt”. Po zakończeniu deratyzacji informację należy usunąć.

• Przed deratyzacją należy poinformować mieszkańców o jej terminie i zamieścić zalecenie o nie wypuszczaniu zwierząt domowych w rejonie wykładania preparatów

• Preparaty do zwalczania gryzoni należy przechowywać w miejscach niedostępnych dla dzieci oraz należy zadbać o to, aby miejsca wyłożenia preparatów były niedostępne dla dzieci, zwierząt domowych oraz zwierząt wolnożyjących.

• W czasie wyłożenia preparatów należy dokonywać codziennych oględzin miejsc, w których został wyłożony preparat i na bieżąco usuwać padłe gryzonie, przekazując je do zakładów uprawnionych w zakresie unieszkodliwiania zwłok zwierząt.

Należy również pamiętać o uzupełnianiu wyłożonego preparatu.

• Po zakończeniu deratyzacji wyłożone preparaty należy niezwłocznie usunąć.

• Z pozostałymi po deratyzacji preparatami oraz opakowaniami po preparatach należy postępować zgodnie z instrukcją, dołączoną do preparatu.

W celu zapobiegania pojawiania się gryzoni:
• Nie pozostawiaj resztek jedzenia poza pojemnikami na odpady.

• Pamiętaj o zamykaniu klap w pojemnikach na odpady.

• Nie dokarmiaj zwierząt wolno żyjących (ptaków, kotów)

• Nie wyrzucaj resztek jedzenia do kanalizacji.

Przypominamy

Terminy obowiązkowej deratyzacji określa § 18 ust.2.  UCHWAŁY NR XXIV/488/2021 RADY MIASTA GLIWICE z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gliwice (Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego, Katowice, dnia 31 marca 2021 r. Poz. 2220, z p.zm.)




„Big bag” to nie jest dodatkowy pojemnik na śmieci część 1

„Big bagi” wpisują się w krajobraz naszego miasta, bo przecież niemal każdy z nas musi coś zrobić np. z odpadami poremontowymi. Wszyscy wiedzą, że takich odpadów nie można wrzucać do zwykłych pojemników na odpady.
Czym jest „Big Bag”? To rodzaj elastycznego kontenera przeznaczonego do przechowywania i transportowania materiałów sypkich, pylących się i granulowanych, takich właśnie jak gruz, piasek i inne poremontowe śmieci.
Taki kontener ustawiany jest w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca, gdzie wykonywany jest remont i po zgłoszeniu usuwany przez firmę, która go dostarczyła.
 

Tu zaczynają się problemy.

Po pierwsze.

Kiedy „Big Bag” czeka na zabranie, często staje się jakby dodatkowym pojemnikiem na zupełnie inne odpady niż te, na które jest przeznaczony.
To zła praktyka, która w skrajnych przypadkach (gdy ktoś wyrzuci śmieci obok kontenera), może zakończyć się naszą interwencją, w związku z zaśmiecaniem miejsca publicznego.
Dlatego raz jeszcze przypominamy.
Kontenery na gruz i inne poremontowe odpady, to nie pojemniki na odpady komunalne i nie należy wrzucać do nich choćby puszek po napojach, opakowań po żywności itp.

Po drugie.

Nie wszystkie firmy oferujące kontenery na poremontowe odpady wywożą je szybko i sprawnie. Czasem bywa potrzebna nasza interwencja.
Pod tekstem znajdziecie zdjęcia dokumentujące takie sytuacje.

Art.  145.  Kodeksu Wykroczeń

§  1. Kto zanieczyszcza lub zaśmieca obszar kolejowy lub miejsca dostępne dla publiczności, a w szczególności drogę, ulicę, plac, ogród, trawnik lub zieleniec,
podlega karze grzywny nie niższej niż 500 złotych.
§  2. Usiłowanie wykroczenia określonego w § 1 oraz podżeganie do niego i pomocnictwo są karalne.
§  3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 można orzec obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.

O tym dlaczego nie wolno wyrzucać odpadów komunalnych do „BigBagów” opowiemy w kolejnym tekście.

PRZED

PO




Upór, w działaniu ma sens…

Często, sprawy uporządkowania zaśmieconego terenu długo trwają. Różne są powody i nie o nie chodzi w naszej informacji. W sobotę, 2 marca 2024 r. doprowadziliśmy do uprzątnięcia terenu za zespołem garaży przy ulicy Nadrzecznej. Zniknęły dzikie wysypiska śmieci, pozostało kilka worków z odpadami, które również, niedługo znikną z tego miejsca.




Alkohol nie jest dla nieletnich

Przypominaliśmy o tym, przypominamy po raz kolejny – alkohol nie jest dla nieletnich.

1 marca 2024 r. około godziny 17:20 otrzymaliśmy zgłoszenie od operatora Miejskiego Systemu Monitoringu o dwóch kobietach pijących alkohol w miejscu publicznym.
Na ulicy Zwycięstwa/ Aleja Wolności (Dzielnica Śródmieście, rejon 6) zastaliśmy dwie młode kobiety, które przyznały się do spożywania alkoholu w miejscu publicznym.
W trakcie legitymowania okazało się, że mamy do czynienia z osobami nieletnimi. W związku z tym wezwaliśmy na miejsce właściwe służby, które przejęły od nas ujęte osoby.
W sprawie będą prowadzone dalsze czynności.




Zagubiony w miejskiej przestrzeni

Nasze interwencje mają różny początek i przyczynę.

Najczęściej to naruszenia prawa obowiązującego w miejscach publicznych, często ludzie potrzebujący pomocy, a czasem …
Dzisiaj (04.03.2024) na ulicy Siemińskiego (dzielnica Śródmieście, rejon 6) napotkaliśmy zagubionego małego jeżyka, który wpadł do okienka piwnicznego poniżej poziomu jezdni.
Kiedy chcieliśmy udzielić mu pomoc, bronił się nieco, ale po chwili wyciągnęliśmy go z pułapki, w którą wpadł.
Przenieśliśmy go na drugą stronę ulicy, gdzie uradowany „potuptał” pod choinkę.




Nie śmieć!!!

Walka z dzikimi wysypiskami śmieci przypomina walkę z wiatrakami, często jednak uśmiecha się do nas szczęście…
Bo dociekliwość zawsze przynosi efekty, szczególnie kiedy śmieci same wskazują winnego
Tak było w przypadku dzikiego wysypiska w dzielnicy Zatorze (rejon 2) gdzie 15 lutego 2024 r. znaleźliśmy porzucone odpady i stare części samochodowe.
Sprawca zaśmiecenia miejsca publicznego został ustalony i kilka dni później wyciągnęliśmy wobec niego konsekwencje przewidziane prawem.

Przypominamy
Art. 145. Kodeksu Wykroczeń
§ 1.  Kto zanieczyszcza lub zaśmieca obszar kolejowy lub miejsca dostępne dla publiczności, a w szczególności drogę, ulicę, plac, ogród, trawnik lub zieleniec,
podlega karze grzywny nie niższej niż 500 złotych.
§ 2.  Usiłowanie wykroczenia określonego w § 1 oraz podżeganie do niego i pomocnictwo są karalne.
§ 3.  W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 można orzec obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.

Pamiętajcie!
Warto korzystać z usług Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Gliwicach

Uwaga!
Zdjęcie ilustracyjne nie pokazuje istniejącego realnie miejsca, to efekt działania programu graficznego.




Kolejne odzyskane miejsce postojowe

Wczoraj 22.02.2024 r. z ulicy Zygmuntowskiej (dzielnica Łabędy, rejon 2) zniknął kolejny pojazd, którego stan wskazywał na to, że nie jest używany.
Oczywiście, zanim na miejsce został wezwany holownik, przeprowadziliśmy wszystkie niezbędne czynności zmierzające do przekonania właściciela by sam usunął samochód, z którego nie korzysta.

Skutek?
Wczoraj na podstawie art. 50a ust.1. ustawy prawo o ruchu drogowym, wezwaliśmy na miejsce holownik, który odholował samochód, na koszt właściciela, na parking strzeżony.




Zabezpieczenie

Jednym z istotniejszych zadań jakie realizujemy w trakcie wykonywania obowiązków, jest kontrola ładu i porządku podczas imprez mających miejsce na terenie miasta.
W sobotę 10 lutego na Stadionie Miejskim, przy ulicy przy ulicy Okrzei (dzielnica Zatorze, Rejon 2) miał miejsce mecz piłkarski pomiędzy Piastem Gliwice a Górnikiem Zabrze.

W tym dniu byliśmy elementem dużej operacji (organizatorów oraz wielu służb i instytucji) jaką było zabezpieczenie spokojnego przebiegu tego wydarzenia..
Zabezpieczenie przebiegło bez istotnych wydarzeń.

Cieszymy się, że możemy wspierać takie działania.




Zauważ, zrozum, zareaguj. Dzięki nam otrzymał pomoc.

Tak pracujemy na rzecz społeczności lokalnej.

6 lutego 2024 r. około 20:10 otrzymaliśmy zgłoszenie o nietrzeźwym mężczyźnie, którego stan może zagrażać jego życiu i zdrowiu.

Miał się znajdować na ulicy Zygmunta Starego (dzielnica Śródmieście, Rejon 6).
We wskazanym miejscu mężczyzny nie było, ale znaleźliśmy go na ulicy Słowackiego (dzielnica Wójtowa Wieś, Rejon 5).

Był nietrzeźwy, mocno się zataczał, uznaliśmy, że jego stan zagraża życiu i zdrowiu. Dlatego uznaliśmy, że powinien trafić do Izby Wytrzeźwień.

W trakcie transportu okazało się, że zagrożenie jest realne i wykracza poza możliwe skutki zatrucia alkoholem.

Wezwany na miejsce Zespół Ratownictwa Medycznego przejął osobę.

Mężczyzna potrzebował pomocy i otrzymał ją, nie tylko od nas.

Prosimy,
Kiedy widzicie osobę, która może potrzebować pomocy, nie wahajcie się. Dajcie nam znać.

Niezmiennie dziękujemy:

Centrum Ratownictwa i Bezpieczeństwa

Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach

Jacek Wawrzynek




Logowanie

Błąd: Brak formularza kontaktowego.




Groźny wypadek, poszkodowany pies…

Dramatyczne sceny rozegrały się kilka dni temu na ulicy Górnych Wałów (Śródmieście, rejon 6), gdzie groźnemu wypadkowi uległ pies.
Informacje uzyskaliśmy dzięki sprawności operatora monitoringu, który zauważył niebezpieczną dla zwierzęcia sytuację.

Na miejscu, przechodnie przekazali nam, gdzie pobiegło ranne zwierzę. Około 200 metrów dalej znaleźliśmy psa i mężczyznę, który chciał mu pomóc.
Wezwaliśmy na miejsce przedstawicieli Schroniska dla Zwierząt, po ich przyjeździe wspólnie przenieśliśmy zwierzaka do samochodu, który zawiózł poszkodowanego do Lecznicy dla zwierząt.

Następnie ustaliliśmy, kto jest jego opiekunem.

Dalsze czynności w sprawie będą prowadziły odpowiednie służby.

Wg informacji, które uzyskaliśmy, pies po niezbędnych zabiegach leczniczych czuje się lepiej i jest szansa, że w pełni wróci do zdrowia.

Dziękujemy wszystkim, którzy brali udział w tym zdarzeniu za aktywność i zainteresowanie losem rannego zwierzęcia.