Wielokrotnie powtarzaliśmy, że za każdym razem, gdy coś was niepokoi, gdy widzicie naruszenie porządku, możecie nas powiadomić. Dziękujemy, że to robicie. Dzięki takiemu działaniu możecie mieć realny wpływ na porządek i bezpieczeństwo publiczne w naszym mieście.
Kontynuujemy temat zgłoszeń, które przyjmujemy od Was. W listopadzie 2023 r. było ich 868, co daje średnio niemal 29 zgłoszeń codziennie. Poniżej publikujemy informacje na temat kategorii zgłoszeń, w których przyjęliśmy ich najwięcej.
W pięciu podstawowych grupach zgłoszeń sytuacja przedstawiała się następująco:
a) Ład i porządek – 91 zgłoszeń (10,5%) 36 zgłoszeń dotyczyło osób nietrzeźwych wymagających pomocy bądź naruszających porządek publiczny, 31 zgłoszeń dotyczyło osób naruszających porządek publiczny, 17 to zgłoszenia dotyczące spożywania alkoholu w miejscach publicznych.
b) Bezpieczeństwo w ruchu drogowym – 457 zgłoszeń (52,64%) 372 zgłoszenia dotyczyły naruszenia zasad postoju i parkowania pojazdów, 29 – zanieczyszczonej drogi lub chodnika, 27 – nieużytkowanych pojazdów.
c) Ochrona środowiska – 85 zgłoszeń (9.8%) W 43 przypadkach zgłosiliście do nas problem spalania odpadów, 24 razy zgłaszaliście zanieczyszczone tereny 18 zgłoszeń, to – niszczenie zieleni.
d) Zagrożenia życia – 109 zgłoszeń (12,5%) 67 zgłoszeń dotyczyło osób bezdomnych, 20 – osób leżących w miejscu publicznym.
Pamiętajcie „Jesteśmy, aby pomagać”, dlatego Wasze zgłoszenia są dla nas niezmiernie istotne. Dlatego, że dotyczą tego co dla was ważne, w czym możemy wam pomóc.
Nie wahajcie się, korzystajcie z wszystkich, dostępnych kanałów informacji, by powiadomić nas, w czym możemy pomóc.
Nie oszukuj strażnika miejskiego, co do swojej tożsamości, nie pij, nie przeklinaj, w miejscach publicznych.
Nie wolno, zakaz spożywania alkoholu w miejscach publicznych wynika z art.14 ust.1 pkt 1-4 oraz ust.2 a, ustawy 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z jego treścią zakaz obowiązuje: Art. 14. Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych: 1) na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich; 2) na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników; 3) w miejscach i czasie masowych zgromadzeń; 4) w środkach i obiektach transportu publicznego, z wyjątkiem (…)
2a. Zabrania się spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów.
Jaki przebieg miała interwencja na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego?
27 lipca 2023 r., późnym popołudniem, na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego (Dzielnica Śródmieście, rejon 6) pewien mężczyzna postanowił napić się wina popularnej marki. Podczas naszej interwencji usiłował wprowadzić nas w błąd, co do swojej tożsamości, używał też słów powszechnie uznawanych za nieprzyzwoite. Tym samym popełnił trzy wykroczenia:
Czyn z art.411 ust.1 w związku z art.14 ust.2 a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Art. 65 §1 kodeksu wykroczeń,
Art. 141 kodeksu wykroczeń. Sprawa trafiła do Sądu. Zanim jednak przedstawimy wam, jaka była decyzja Sądu w przedmiotowej sprawie, jeszcze jedna kwestia.
Czy osoba legitymowana może skłamać, odmówić podania swoich danych osobowych?
Pisząc wprost – osoba legitymowana (podczas interwencji) przez strażnika miejskiego, nie może odmówić podania swoich danych osobowych, nie wolno jej też kłamać na temat swojej tożsamości.
To, że takie zachowanie jest czynem zabronionym, wynika z art. 65 kodeksu wykroczeń: § 1. Kto umyślnie wprowadza w błąd organ państwowy lub instytucję upoważnioną z mocy ustawy do legitymowania: 1) co do tożsamości własnej lub innej osoby, 2) co do swego obywatelstwa, zawodu, miejsca zatrudnienia lub zamieszkania podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny. § 2. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie udziela właściwemu organowi państwowemu lub instytucji, upoważnionej z mocy ustawy do legitymowania, wiadomości lub dokumentów co do okoliczności wymienionych w § 1.
To, że jesteśmy uprawnieni z mocy ustawy do legitymowania, wynika jasno z art.12 ust.1 pkt 2 Ustawy o strażach gminnych „Art. 12. 1. Strażnik wykonując zadania, o których mowa w art. 10 i 11, ma prawo do: (…) 2) legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości”
Jak sprawę ocenił Sąd?
Sąd, po analizie przedstawionych dowodów w sprawie, uznał mężczyznę za winnego wszystkich trzech zarzucanych mu czynów.
Konsekwencje prawne dla sprawcy
Mężczyzna uznany za winnego zarzucanych mu czynów został ukarany, poprzez nałożenie na niego obowiązku wykonywania nieodpłatnej, kontrolowanej pracy na cele społeczne w wymiarze 40 godzin.
Jak pisaliśmy w poprzednim odcinku po dość długim postępowaniu i wykorzystaniu różnych instrumentów, ustaliliśmy osoby odpowiedzialne za podrzucenie odpadów w pobliże pojemników PCK, na używaną odzież, przy ulicy Robotniczej (dzielnica Śródmieście, Rejon 3).
Co ustaliliśmy podczas dalszych czynności?
Z naszych ustaleń wynikało, że właściciel opisywanego wcześniej samochodu prowadzi działalność gospodarczą przy jednej z ulic w dzielnicy Sobiszowice (Rejon 2), gdzie wynajmuje magazyn. Jakież było nasze zaskoczenie, kiedy po przyjeździe na miejsce okazało się, że mimo obowiązku nie ma pojemników na odpady.
Narzucającym się takiej sytuacji pytaniem o umowę na wywóz odpadów komunalnych i rachunków za ich wywóz, spowodowaliśmy spore zakłopotanie u kontrolowanego przedsiębiorcy.
Na miejscu był jeszcze magazyn innej firmy. Nie będziemy ukrywać, że i tu wyniki kontroli były równie niepomyślne dla przedsiębiorcy, jak opisane wcześniej. Skutek? Kolejne konsekwencje prawne, wobec osoby naruszającej obowiązujące prawo.
1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie
sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, chyba że na mocy
uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
Kolejne obowiązki wskazuje art.6 ust.1 przywoływanej wyżej ustawy:
Art. 6. 1. Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są
obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do
udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez:
1) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych
lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych lub
2) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności
regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 – przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Art. 10. 1. Kto prowadzi działalność określoną w art. 7 bez wymaganego
zezwolenia
– podlega karze aresztu lub karze grzywny.
2. Kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 lub 1a
– podlega karze grzywny.
To nie był koniec naszych działań.
Skoro w przypadku dwóch przedsiębiorców zajmujących się handlem używaną odzieżą wyniki kontroli były złe, uznaliśmy, że warto sprawdzić również innych.
Tym bardziej, ze w trakcie postępowania uzyskaliśmy informacje o innych osobach, które mogą prowadzić działalność powiązaną z problemem podrzucania odpadów tekstylnych przy pojemnikach PCK.
Sprawdziliśmy lokalizacje w dzielnicach Kopernika (rejon 1) Ligota Zabrska (rejon 3), Trynek, Sośnica (rejon 4), Politechnika (rejon 6). Niestety, niemal w każdym z ww. miejsc musieliśmy wyciągać konsekwencje wobec osób naruszających przepisy ustawy o odpadach.
Co osiągnęliśmy?
Kolejne kontrole wszystkich wspomnianych miejsc dowiodły, że przedsiębiorcy poważnie podeszli do naszych działań i ich skutków. A incydenty, z podrzucaniem odpadów do pojemników na używaną odzież, przeszły do historii, na razie…
9-10 grudnia 2023 r. Zgłoszenia od mieszkańców
Codziennie reagujemy na zgłoszenie od Was. W ostatnią sobotę i niedzielę (9-10 grudnia2023 r.) przyjęliśmy 53 zgłoszeń od mieszkańców, w tym, dotyczące między innymi: a) zakłóceń porządku publicznego – 3 b) bezpieczeństwa i porządku w komunikacji – 29 c) zagrożenia życia i zdrowia -15 d) ochrony środowiska i gospodarki odpadami – 4 W dniach 9-10 grudnia 2023 r. Policji przekazaliśmy 2 zgłoszenia, dotyczące min. zagrożeń w ruchu drogowym.
Podjęliśmy też jedną interwencję przekazaną prze oficera dyżurnego Policji, która dotyczyła naruszenia zasad zatrzymywania i postoju pojazdów.
Trenażer czasu reakcji
Trenażer czasu reakcji to narzędzie i aplikacja zaprojektowane w celu pomiaru i poprawy czasu, jaki potrzebujemy na zareagowanie na określony bodziec.
Może to być dźwięk, światło, kolorowa sekwencja lub inny sygnał wyzwalający naszą reakcję.
Ważny element układanki jaką jest nasze działanie profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa pieszych.
Czas reakcji, szybkość podejmowania decyzji, refleks, to elementy niezwykle ważne dla sprawności umysłowej a więc również naszego bezpieczeństwa na drodze. Z naszym „trenażerem” możecie spotkać się w czasie imprez odbywających się na terenie miasta.
Mobilne miasteczko komunikacyjne
Mobilne miasteczko komunikacyjne to jeszcze jeden zestaw edukacyjny jaki uzyskaliśmy dzięki uczestnictwu Miasta Gliwice w projekcie „Bezpieczny Pieszy”. To zestaw znaków drogowych i specjalnych mat umożliwiających stworzenie drogi z oznakowaniem poziomym i pionowym. Trzy elementy są dla nas ważne w trakcie spotkań z dziećmi:
Edukacja w praktyce: Dzięki symulacji rzeczywistych warunków drogowych, mobilne miasteczko komunikacyjne umożliwia praktyczną naukę zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, identyfikacji znaków drogowych oraz zrozumienia sygnalizacji świetlnej.
Wzmacnianie świadomości drogowej: Poprzez interaktywne ćwiczenia i symulacje, uczestnicy mogą lepiej zrozumieć zachowania, które prowadzą do bezpiecznego poruszania się po drogach oraz świadomie reagować na różne sytuacje drogowe.
Poprawa umiejętności interpersonalnych: Mobilne miasteczko komunikacyjne może służyć również jako platforma do nauki zasad komunikacji i współpracy w ruchu drogowym, co jest istotne dla poprawy ogólnej kultury drogowej.
Symulator zderzeń
Kolejnym urządzeniem, które uzyskaliśmy dzięki udziałowi w projekcie „Bezpieczny pieszy” jest symulator zderzeń, nazywany często symulatorem nie zapiętych pasów.
Wykorzystywany jest w czasie spotkań z dziećmi jak i dorosłymi.
Jego działanie ma na celu przekonanie do konieczności zapinania pasów podczas jazdy w pojazdach mechanicznych (które są w takie pasy wyposażone).
Osoby biorące udział w symulacji, mogą odczuć na własnej skórze jak silne jest zderzenie z nieruchomą przeszkodą przy prędkości około 12 km/h.
Symulatory zderzeń / niezapiętych pasów stanowią skuteczne narzędzie edukacyjne, które może wpłynąć na zmianę postaw i nawyków związanych z bezpieczeństwem na drodze.
Poprzez symulację konsekwencji braku zapiętych pasów, mogą one przyczynić się do zwiększenia świadomości i zmniejszenia liczby wypadków drogowych spowodowanych niekorzystnym zachowaniem w zakresie bezpieczeństwa podczas podróży.
Bezpieczny pieszy – wirtualne przejście dla pieszych
Projekt „Bezpieczny pieszy” to element programu „Infrastruktura i Środowisko”. Projekt finansowany jest w ramach Funduszy Europejskich, jak część większego Placu wspólnego dla Unii Europejskiej.
To – „Wizja Zero”, plan zakładający do około 2050 r. zmniejszenie do zera liczby śmiertelnych wypadków drogowych.
Miasto Gliwice uczestniczyło w tegorocznej edycji projektu „Bezpieczny pieszy”. Dzięki temu uzyskaliśmy dofinansowanie zakupu symulatora „Wirtualne przejście dla pieszych”. To urządzenie przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym i pierwszych klas szkolnych.
Używamy go do szkolenia w bezpiecznym korzystaniu z przejść dla pieszych.
Symulator składa się z trzech dużych ekranów obrazujących sytuację na przejściu, oraz komputera sterującego, który umożliwia przedstawianie różnych sytuacji na drodze.
To innowacyjne narzędzie, które stanowi istotny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa pieszych na drogach.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii do edukacji w zakresie bezpieczeństwa drogowego ma potencjał przyczynienia się do zmniejszenia liczby wypadków i poprawy świadomości społecznej w tym obszarze.
Kontrola miejsca przebywania osób bezdomnych
6 grudnia 2023 r. we wczesnych godzinach popołudniowych przeprowadziliśmy kontrolę miejsc przebywania osób bezdomnych, m.in. na ulicy Traugutta (dzielnica Zatorze, Rejon 2) Podejmujemy takie działania, ponieważ kolejne dni z niską temperaturą powietrza i zalegającym wszędzie śniegiem, to problem i zagrożenie dla ludzi bezdomnych. Tym razem, żadna z osób, które spotkaliśmy w kontrolowanych miejscach, nie potrzebowała pomocy.
Na dłużej, zatrzymaliśmy się na ulicy Kozielskiej (dzielnica Stare Gliwice, rejon 5) ponieważ otrzymaliśmy sygnał o wyczuwalnym zapachu gazu.
Po potwierdzeniu zgłoszenia wezwaliśmy na miejsce jednostkę ratowniczo-gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej, oraz Pogotowie Gazowe, które doprowadziło do usunięcia awarii.
6 grudnia 2023 r. Zgłoszenia od mieszkańców
W dniu 06.12.2023 r. otrzymaliśmy powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu pyłu zawieszonego PM10.
W wyniku podjętych czynności przeprowadziliśmy 19 kontroli palenisk domowych.
Codziennie reagujemy na zgłoszenie od Was. Łącznie w dniu Świętego Mikołaja przyjęliśmy 56 zgłoszeń od mieszkańców, w tym, dotyczące między innymi: a) zakłóceń porządku publicznego – 3 b) bezpieczeństwa i porządku w komunikacji – 34 c) dotyczące ochrony środowiska i gospodarki odpadami – 3
W trakcie podejmowanych działań często współpracujemy z Policją. 6 grudnia 2023 r. Policji przekazaliśmy 4 zgłoszenia, dotyczące min. zagrożeń w ruchu drogowym. Podjęliśmy też jedną interwencję przekazaną prze oficera dyżurnego Policji, która dotyczyła naruszenia zasad zatrzymywania i postoju pojazdów.
6 grudnia 2023 r. był dniem, jakich wiele w naszej codziennej służby na rzecz mieszkańców naszego miasta.
Pamiętajcie! Jeżeli widzicie, w miejscu publicznym, coś, co was niepokoi, coś, co może powodować zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, nie wahajcie się.
Powiadomcie nas. 986 to bezpłatny numer telefonu. Przyjedziemy, sprawdzimy, co się dzieje i jeżeli to będzie konieczne, podejmiemy niezbędne działania.
„Inicjatywa Antysmogowa: – Inwestycje w Sprzęt Ekologiczny dla Poprawy Jakości Powietrza”
Dzięki środkom z konkursu „Inicjatywa Antysmogowa” w ramach Marszałkowskiego Programu Poprawy Jakości Powietrza korzystamy z nowoczesnego sprzętu do walki z zanieczyszczeniem powietrza, jakim jest analizator pyłu zawieszonego w powietrzu. To przenośne urządzenie służące do analizy zanieczyszczeń powietrza, pozwalające na dokładniejsze śledzenie stanu atmosfery w czasie rzeczywistym. Umożliwia ono nie tylko szybką reakcję na ewentualne zagrożenia, ale także pomaga strażnikom w identyfikowaniu źródeł zanieczyszczeń – a co za tym idzie – w ograniczaniu niskiej emisji. Bieżące pomiary powietrza pozwolą między innymi na wzmożenie czynności kontrolnych w dzielnicach, w których stężenie zanieczyszczań jest większe niż innych częściach miasta lub weryfikację zgłoszeń, w których nie ma wskazanej dokładnej lokalizacji.Pomiar bezpośrednio po zgłoszeniu umożliwia weryfikację zasadności zgłoszenia. Na podstawie tego zwiększamy działania kontrolne w obszarach o wyższym stężeniu zanieczyszczeń. Dzięki temu narzędziu możemy również monitorować efekty działań podejmowanych na rzecz poprawy jakości powietrza w Gliwicach.
Te innowacyjne narzędzie nie tylko wspomagają walkę ze zanieczyszczeniem powietrza, ale także umożliwia szybsze reagowanie na zgłoszenia mieszkańców dotyczące emisji zanieczyszczeń. To krok w kierunku bardziej efektywnych działań na rzecz poprawy jakości powietrza w naszym mieście.
Kamera termowizyjna – wszechstronne narzędzie na naszym wyposażeniu.
Kolejnym już nabytkiem ze środków konkursu „Inicjatywa Antysmogowa” w ramach Marszałkowskiego Programu Poprawy Jakości Powietrza jest kamera termowizyjna. Urządzenie umożliwia przede wszystkim prewencyjne przeszukiwanie obszarów lub budynków gdzie mogą przebywać osoby bezdomne potrzebujące pomocy. Dzięki kamerze termowizyjnej możliwe jest jednoznaczne wykluczenie ich obecności również w miejscach, w których pobyt zagraża życiu podczas mroźnych dni.
Dodatkowo kamera termowizyjna pozwala na wykazanie czy instalacja grzewcza była używana w czasie przed kontrolą. Weryfikacja taka ma znaczenie, gdy podczas kontroli realizowanej na terenie nieruchomości np. miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń – kominków, ogrzewaczy wolnostojących tzw. „kozy” czy piecy kaflowych etc. Dzięki kamerze możemy się dowiedzieć czy były eksploatowane.
Zmiany dotyczące poprawy jakości powietrza nie następują z dnia na dzień. To proces, który wymaga zaangażowania wielu instytucji, ale przede wszystkim nas wszystkich. Małymi krokami te zmiany stają się odczuwalne. Urząd Marszałkowski podczas spotkania w sejmiku dot. omówienia Rekomendacji 2.0 dla samorządów województwa śląskiego przedstawił dane, które mówią, że Gliwice znajdują się na 2 miejscu w województwie śląskim pod kątem realizacji kontroli i ograniczania niskiej emisji. Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu działamy jeszcze skuteczniej.