Picie alkoholu w miejscach publicznych jest zabronione (dla wszystkich)
W ostatnią sobotę, 16 marca 2024 r. około godziny 21:15 otrzymaliśmy od operatora monitoringu informację o osobach pijących alkohol na Alei Przyjaźni (Dzielnica Śródmieście, rejon 6).
Na miejscu ustaliliśmy dwie osoby, które wbrew zakazowi piły alkohol w miejscu publicznym.
Podczas legitymowania okazało się, że jedna z nich jest nieletnia.
W związku z tym wezwaliśmy na miejsce właściwe służby, które przejęły dalsze postępowanie. Druga osoba (dorosła) poniosła konsekwencje, przewidziane przez prawo.
W trakcie czynności okazało się, że niedaleko nas jest trzecia osoba, jak się później okazało, również nieletnia, która pije alkohol w miejscu publicznym.
Również ona została przekazana do dyspozycji właściwych służb.
Art. 431. 1. Kto spożywa napoje alkoholowe wbrew zakazom określonym w art. 14 ust. 1 i 2a-6 albo nabywa lub spożywa napoje alkoholowe w miejscach nielegalnej sprzedaży, albo spożywa napoje alkoholowe przyniesione przez siebie lub inną osobę w miejscach wyznaczonych do ich sprzedaży lub podawania, podlega karze grzywny
Art. 14. 2a. Zabrania się spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów
Osoby nieletnie, czyli takie, które nie ukończyły 17 roku życia, odpowiadają za popełnienie przestępstw lub wykroczeń w trybie określonym w przepisach ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.
Ponadto, ważny tu jest zapis art. 4 ww. ustawy:
Art. 4. § 1. Każdy, kto stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, w szczególności naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub kształcenia zawodowego, używanie alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawianie nierządu, włóczęgostwo, udział w grupach przestępczych, ma społeczny obowiązek odpowiedniego przeciwdziałania temu, a przede wszystkim zawiadomienia o tym rodziców lub opiekuna nieletniego, szkoły, sądu rodzinnego, Policji lub innego właściwego organu.
(podkreślenia własne)
Do trzech razy sztuka
Zdjęcie poglądowe
Do trzech razy sztuka… mógłby powiedzieć pewien 40 letni mężczyzna, który postanowił przetestować działanie systemu. Jak zakończył się jego „projekt badawczy”?
Na przełomie zimy i wiosny ubiegłego roku 40 letni kierujący, trzykrotnie otrzymał od nas zawiadomienia o popełnieniu wykroczeń:
Pierwsze – na ulicy Lompy w Gliwicach, zatrzymał się w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania i w odległości mniejszej niż 10 metrów za przejściem dla pieszych na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu.
Drugie – na Alei Wojciecha Korfantego nie zastosował się do znaku B-36 („zakaz zatrzymywania się”). Wykroczenie z art. 92 § 1 Kodeksu Wykroczeń
Trzecie – na skrzyżowaniu Alei Wojciecha Korfantego i ulicy Józefa Lompy zatrzymał się w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania. Wykroczenie z art. 97 Kodeksu Wykroczeń w związku z art.49 ust.1. i 2 ustawy prawo o ruchu drogowym.
Za każdym razem, otrzymał od nas zawiadomienie o popełnieniu wykroczeń i za każdy razem postanowił nie reagować na nie.
W związku z tym wszczęliśmy czynności wyjaśniające, zmierzające do ustalenia, czy istnieją podstawy do wystąpienia z wnioskiem o ukaranie oraz zebrania danych niezbędnych do sporządzenia takiego wniosku,
Co wykazały czynności wyjaśniające?
Ustaliliśmy, ponad wszelkie wątpliwości, kto był kierującym pojazdem marki Mercedes w trzech przypadkach, w oznaczonym miejscu i czasie. Co za tym idzie, kto popełnił ww. wykroczenia.
Ustaliliśmy też, że w oznaczonym okresie czasu kierujący nie posiadał ważnych uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi.
W ten sposób popełnił, trzykrotnie wykroczenie z art. 94 § 1 Kodeksu Wykroczeń.
W związku z popełnieniem przez mężczyznę, sześciu wykroczeń do Sądu Rejonowego w Gliwicach trafił wniosek o ukaranie.
Jak zareagował Sąd?
Po koniec ubiegłego roku, Sąd Rejonowy w Gliwicach wydał wyrok zaoczny, uznając 40 letniego mężczyznę winnym wszystkich zarzucanych mu czynów, tj.:
i wymierzył mu, na podstawie art. 94 § 1, przy zastosowaniu art.9 § 2 Kodeksu Wykroczeń, karę łączną 30 (trzydziestu) dni aresztu. Orzekł też zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres dwóch lat. Ponadto zasądził od obwinionego koszty łącznie 15O zł.
Jak widzicie wymiar sprawiedliwości nie miał wyrozumiałości dla mężczyzny.
§ 1. Jeżeli czyn wyczerpuje znamiona wykroczeń określonych w dwóch lub więcej przepisach ustawy, stosuje się przepis przewidujący najsurowszą karę, co nie stoi na przeszkodzie orzeczeniu środków karnych na podstawie innych naruszonych przepisów.
§ 2. Jeżeli jednocześnie orzeka się o ukaraniu za dwa lub więcej wykroczeń, wymierza się łącznie karę w granicach zagrożenia określonych w przepisie przewidującym najsurowszą karę, co nie stoi na przeszkodzie orzeczeniu środków karnych na podstawie innych naruszonych przepisów.
Kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany.
Art. 94. § 1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 złotych.
Art. 97 Kodeksu Wykroczeń Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.
1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
2) na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;
Poniżej zamieszczamy zanonimizowany wyrok.
Wyrok stał się prawomocny z dniem 02.02.2024 r.
Fake news – czym jest, jak go rozpoznać? Pierwszy tekst, z cyklu „Przypominamy”.
W ostatnim czasie towarzyszą nam często niepokój, strach czy panika. Szukamy informacji w internecie, przez co może się zdarzyć, że trafiamy na niezweryfikowane źródła, które tylko zwiększą chaos informacyjny i przerażenie. Fake newsy, czyli “fałszywe wiadomości”, najczęściej mają charakter sensacyjny, manipulacyjny, celowo wprowadzają odbiorcę w błąd.
Ich głównym celem jest uzyskanie przez autora, różnego rodzaju korzyści np. finansowych czy politycznych. W czasach gdzie większość naszego życia przeniosła się do social mediów – fake newsy mają się niestety bardzo dobrze.
Jak rozpoznać fake newsy?
Przede wszystkim NIE WIERZYĆ WSZYSTKIEMU, co przeczytamy w internecie.
– czytajmy TREŚĆ, a nie tylko nagłówek – sprawdzajmy DATĘ PUBLIKACJI – sprawdzajmy WIARYGODNOŚĆ AUTORA – szukajmy potwierdzenia informacji w INNYCH ŹRÓDŁACH – upewnijmy się, czy to nie jest ŻART – jeżeli mamy wątpliwości co do wiarygodności artykułu – zapytajmy EKSPERTÓW.
Ważne jest krytyczne myślenie i zasada ograniczonego zaufania do źródeł. Starajmy się ZACHOWAĆ SPOKÓJ, a także pozwólmy przeżywać emocje sobie i innym.
Obcokrajowiec i niedostępne (chwilowo) kluczyki do samochodu
Co zrobić, kiedy przejęty obcokrajowiec tłumaczy, że zamknął, przez przypadek kluczyki w samochodzie, a następnie pyta, czy może wybić szybę w pojeździe, żeby dostać się do tychże kluczyków?
11.03.2024 r. około godziny 13:30 na ulicy Okopowej (dzielnica Śródmieście, rejon 6) takie właśnie zdarzenie miało miejsce.
Oczywiście, po zgłoszeniu sytuacji sprawdziliśmy, przy pomocy dostępnych środków czy pojazd rzeczywiście należy do niego. Mężczyzna, Koreańczyk miał poważny problem z otwarciem pojazdu, bo kluczyki z pilotem pozostały wewnątrz samochodu.
Następnie, wspólnie doprowadziliśmy do tego, że drzwi samochodu udało się otworzyć. Ucieszony mężczyzna, serdecznie nam podziękował i odjechał w swoją stronę. „Jesteśmy, aby pomagać”, na różne sposoby.
Podziękowanie
Co was drażniło, co powodowało obawy w lutym 2024 r?
W każdym miesiącu roku otrzymujemy kilkaset zgłoszeń od Was. Każde jest skrupulatnie sprawdzane, tam gdzie to niezbędne podejmujemy interwencje, tam, gdzie to możliwe – wskazujemy drogę do rozwiązania problemu. Jak to wyglądało w lutym?
Zacznijmy od zegara zgłoszeń, czyli doby, podzielonej na sześć odcinków: 6:00 – 10:00 – 150 zgłoszeń, 10:00 – 14:00 – 300 zgłoszeń, 14:00 – 18:00 – 283 zgłoszenia, 18:00 – 22:00 – 173 zgłoszenia, 22:00 – 0:00 – 13 zgłoszeń, 0:00 – 6:00 – 7 zgłoszeń.
Jak łatwo zauważyć, najwięcej zgłoszeń (około 82 %) otrzymaliśmy od Was, pomiędzy godziną 10:00 a 22:00. – 756. Pozostałe 170 zgłoszeń wpłynęło do nas pomiędzy godzina 22:00 a 6:00.
To oczywiście nie wszystko, czas omówić zestawienie zgłoszeń, w kontekście kategorii zgłoszeń.
Kategorie zgłoszeń
A. Zakłócenia porządku publicznego – 97, B. Zagrożenia w ruchu drogowym – 467, C. Ochrona środowiska i gospodarka odpadami – 197, D. Zagrożenia życia i zdrowia – 82.
Dzielnice, z których wpłynęło najwięcej zgłoszeń
Równie interesująco przedstawia się zestawienie zgłoszeń, w kontekście dzielnic, z których były zgłaszane w lutym 2024.
A. Zakłócenia porządku publicznego
• Śródmieście – 30, • Wojska Polskiego – 14, • Trynek – 11 • Sikornik – 10
B. Zagrożenia w ruchu drogowym
• Śródmieście – 195, • Wojska Polskiego – 44, • Trynek – 29, • Szobiszowice – 26.
C. Ochrona środowiska i gospodarka odpadami
• Śródmieście – 29, • Sikornik – 20, • Szobiszowice – 16, • Wojska Polskiego – 15,
D. Zagrożenia życia i zdrowia
• Śródmieście – 18, • Wojska Polskiego – 17 • Trynek – 16, • Sośnica – 4.
Pamiętajcie, kiedy będziecie patrzeć na powyższe liczby, warto pamiętać o kilku ważnych sprawach:
1. Każde zgłoszenie to podjęta przez nas interwencja, by sprawdzić czy zostało naruszone prawo, by nałożyć przewidziane prawem konsekwencje, czy, co równie ważne wskazać „drogę” do rozwiązania problemu. 2. Nie wszystkie zgłoszenia znajdują swoje potwierdzenie, powody są różne, ale, pamiętajcie o tym, każde jest sprawdzane. 3. Reakcja na wasze zgłoszenia, to dla nas priorytet w działaniu, ale codziennie realizujemy też inne zadania.
Nie wahajcie się, korzystajcie z wszystkich, dostępnych kanałów informacji, by powiadomić nas, w czym możemy pomóc. Pamiętajcie „Jesteśmy, aby pomagać”, dlatego Wasze zgłoszenia są dla nas niezmiernie istotne. Dziękujemy za nie.
Dziękujemy za zaufanie.
Cieszymy się, że możemy pomóc.
Uwaga! Deratyzacja!
Wszyscy wiemy jak niebezpieczne mogą być gryzonie. Dlatego dwa razy do roku (15 marca-15 kwietnia oraz 15 września do 15 października), w Gliwicach, przeprowadzana jest obowiązkowa deratyzacja.
W związku ze zbliżającym się terminem, 15 marca – 15 kwietnia 2024 r. przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji na terenie miasta Gliwice przypominamy podstawowe informacje o zasadach i sposobie jej przeprowadzenia, oraz o tym, jak zapobiegać pojawianiu się gryzoni w obrębie nieruchomości.
Zasady i sposób przeprowadzania deratyzacji: • Deratyzację można przeprowadzić we własnym zakresie lub przy pomocy specjalistycznej firmy deratyzacyjnej. Koszty jej przeprowadzenia ponosi właściciel nieruchomości.
• Do przeprowadzenia deratyzacji należy używać środków (preparatów) ogólnodostępnych zatwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia lub posiadających atest Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny w Warszawie.
• Przed rozpoczęciem deratyzacji należy dokonać naprawy wszystkich uszkodzeń, które mogą służyć gryzoniom jako drogi dostępu do budynków i pomieszczeń, np. otwory w drzwiach, podłogach oraz usunąć z terenu nieruchomości i pomieszczeń wszelkie odpady mogące stanowić pożywienie dla gryzoni.
• Preparaty należy wyłożyć zgodnie z załączoną instrukcją w miejscach, gdzie szczury pojawiają się najczęściej, w szczególności śmietnikach, piwnicach, strychach, podwórzach, budynkach gospodarczych. Preparaty należy umieszczać głównie w narożnikach pomieszczeń i wzdłuż ścian oraz na ścieżkach przemieszczenia się gryzoni i miejscach ich żerowania.
• Preparaty należy wykładać wyłącznie w tzw. karmnikach/stacjach deratyzacyjnych uniemożliwiających kontakt z preparatem innych zwierząt; nie wolno wykładać preparatów na tackach, w otwartych pojemnikach itp.
• W miejscu wyłożenia preparatów należy umieścić ostrzeżenie: „Uwaga! Wyłożono trutkę przeciw gryzoniom! Niebezpieczeństwo zatrucia ludzi i zwierząt”. Po zakończeniu deratyzacji informację należy usunąć.
• Przed deratyzacją należy poinformować mieszkańców o jej terminie i zamieścić zalecenie o nie wypuszczaniu zwierząt domowych w rejonie wykładania preparatów
• Preparaty do zwalczania gryzoni należy przechowywać w miejscach niedostępnych dla dzieci oraz należy zadbać o to, aby miejsca wyłożenia preparatów były niedostępne dla dzieci, zwierząt domowych oraz zwierząt wolnożyjących.
• W czasie wyłożenia preparatów należy dokonywać codziennych oględzin miejsc, w których został wyłożony preparat i na bieżąco usuwać padłe gryzonie, przekazując je do zakładów uprawnionych w zakresie unieszkodliwiania zwłok zwierząt.
Należy również pamiętać o uzupełnianiu wyłożonego preparatu.
• Po zakończeniu deratyzacji wyłożone preparaty należy niezwłocznie usunąć.
• Z pozostałymi po deratyzacji preparatami oraz opakowaniami po preparatach należy postępować zgodnie z instrukcją, dołączoną do preparatu.
W celu zapobiegania pojawiania się gryzoni: • Nie pozostawiaj resztek jedzenia poza pojemnikami na odpady.
• Pamiętaj o zamykaniu klap w pojemnikach na odpady.
• Nie dokarmiaj zwierząt wolno żyjących (ptaków, kotów)
• Nie wyrzucaj resztek jedzenia do kanalizacji.
Przypominamy
Terminy obowiązkowej deratyzacji określa § 18 ust.2. UCHWAŁY NR XXIV/488/2021 RADY MIASTA GLIWICE z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gliwice (Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego, Katowice, dnia 31 marca 2021 r. Poz. 2220, z p.zm.)
„Big bag” to nie jest dodatkowy pojemnik na śmieci część 1
„Big bagi” wpisują się w krajobraz naszego miasta, bo przecież niemal każdy z nas musi coś zrobić np. z odpadami poremontowymi. Wszyscy wiedzą, że takich odpadów nie można wrzucać do zwykłych pojemników na odpady. Czym jest „Big Bag”? To rodzaj elastycznego kontenera przeznaczonego do przechowywania i transportowania materiałów sypkich, pylących się i granulowanych, takich właśnie jak gruz, piasek i inne poremontowe śmieci. Taki kontener ustawiany jest w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca, gdzie wykonywany jest remont i po zgłoszeniu usuwany przez firmę, która go dostarczyła.
Tu zaczynają się problemy.
Po pierwsze.
Kiedy „Big Bag” czeka na zabranie, często staje się jakby dodatkowym pojemnikiem na zupełnie inne odpady niż te, na które jest przeznaczony. To zła praktyka, która w skrajnych przypadkach (gdy ktoś wyrzuci śmieci obok kontenera), może zakończyć się naszą interwencją, w związku z zaśmiecaniem miejsca publicznego. Dlatego raz jeszcze przypominamy. Kontenery na gruz i inne poremontowe odpady, to nie pojemniki na odpady komunalne i nie należy wrzucać do nich choćby puszek po napojach, opakowań po żywności itp.
Po drugie.
Nie wszystkie firmy oferujące kontenery na poremontowe odpady wywożą je szybko i sprawnie. Czasem bywa potrzebna nasza interwencja. Pod tekstem znajdziecie zdjęcia dokumentujące takie sytuacje.
§ 1. Kto zanieczyszcza lub zaśmieca obszar kolejowy lub miejsca dostępne dla publiczności, a w szczególności drogę, ulicę, plac, ogród, trawnik lub zieleniec, podlega karze grzywny nie niższej niż 500 złotych. § 2. Usiłowanie wykroczenia określonego w § 1 oraz podżeganie do niego i pomocnictwo są karalne. § 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 można orzec obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.
O tym dlaczego nie wolno wyrzucać odpadów komunalnych do „BigBagów” opowiemy w kolejnym tekście.
PRZED
PO
Upór, w działaniu ma sens…
Często, sprawy uporządkowania zaśmieconego terenu długo trwają. Różne są powody i nie o nie chodzi w naszej informacji. W sobotę, 2 marca 2024 r. doprowadziliśmy do uprzątnięcia terenu za zespołem garaży przy ulicy Nadrzecznej. Zniknęły dzikie wysypiska śmieci, pozostało kilka worków z odpadami, które również, niedługo znikną z tego miejsca.
Alkohol nie jest dla nieletnich
Przypominaliśmy o tym, przypominamy po raz kolejny – alkohol nie jest dla nieletnich.
1 marca 2024 r. około godziny 17:20 otrzymaliśmy zgłoszenie od operatora Miejskiego Systemu Monitoringu o dwóch kobietach pijących alkohol w miejscu publicznym. Na ulicy Zwycięstwa/ Aleja Wolności (Dzielnica Śródmieście, rejon 6) zastaliśmy dwie młode kobiety, które przyznały się do spożywania alkoholu w miejscu publicznym. W trakcie legitymowania okazało się, że mamy do czynienia z osobami nieletnimi. W związku z tym wezwaliśmy na miejsce właściwe służby, które przejęły od nas ujęte osoby. W sprawie będą prowadzone dalsze czynności.
Zagubiony w miejskiej przestrzeni
Nasze interwencje mają różny początek i przyczynę.
Najczęściej to naruszenia prawa obowiązującego w miejscach publicznych, często ludzie potrzebujący pomocy, a czasem … Dzisiaj (04.03.2024) na ulicy Siemińskiego (dzielnica Śródmieście, rejon 6) napotkaliśmy zagubionego małego jeżyka, który wpadł do okienka piwnicznego poniżej poziomu jezdni. Kiedy chcieliśmy udzielić mu pomoc, bronił się nieco, ale po chwili wyciągnęliśmy go z pułapki, w którą wpadł. Przenieśliśmy go na drugą stronę ulicy, gdzie uradowany „potuptał” pod choinkę.
Nie śmieć!!!
Walka z dzikimi wysypiskami śmieci przypomina walkę z wiatrakami, często jednak uśmiecha się do nas szczęście… Bo dociekliwość zawsze przynosi efekty, szczególnie kiedy śmieci same wskazują winnego Tak było w przypadku dzikiego wysypiska w dzielnicy Zatorze (rejon 2) gdzie 15 lutego 2024 r. znaleźliśmy porzucone odpady i stare części samochodowe. Sprawca zaśmiecenia miejsca publicznego został ustalony i kilka dni później wyciągnęliśmy wobec niego konsekwencje przewidziane prawem.
Przypominamy Art. 145. Kodeksu Wykroczeń § 1. Kto zanieczyszcza lub zaśmieca obszar kolejowy lub miejsca dostępne dla publiczności, a w szczególności drogę, ulicę, plac, ogród, trawnik lub zieleniec, podlega karze grzywny nie niższej niż 500 złotych. § 2. Usiłowanie wykroczenia określonego w § 1 oraz podżeganie do niego i pomocnictwo są karalne. § 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 można orzec obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.