W ramach Marszałkowskiego Programu Poprawy Jakości Powietrza w województwie Śląskim, zorganizowano konkurs „Inicjatywa Antysmogowa”. Jego celem jest ograniczanie niekorzystnego wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie i życie mieszkańców regionu.
Dzięki dotacji dla Gliwic, która wyniosła niemal 160 tys. zł. uzyskaliśmy m.in. samochód elektryczny.
Pojazdu będziemy używać w ramach eko-patrolu, w trakcie m.in przeprowadzania kontrole domowych źródeł ciepła na terenie miasta. Samochód elektryczny, który kosztował niemal 115 tys. zł umożliwi nam bardziej zrównoważony i ekologiczny transport.
Postój na skrzyżowaniu – początek, dużych kłopotów…
Nie każdy kierujący, chce pamiętać o powyższym zakazie. Motywy bywają różne i nie będziemy o nich pisać.
8 marca 2023 r. na skrzyżowaniu Al. W. Korfantego i ul. J. Lompy, kierujący pojazdem marki Mercedes zatrzymał swój samochód na skrzyżowaniu. W trakcie podjętej przez nas interwencji okazało się, że mężczyzna, nie tylko naruszył zakaz zatrzymywania się na skrzyżowaniu.
To był początek dużych kłopotów.
Okazało się też, że poruszał się pojazdem mechanicznym, po drodze publicznej nie mając ważnych uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi.
Tym samym popełnił dwa wykroczenia:
Z art. 97Kodeksu Wykroczeń: „Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie,
podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.”
w związku z przytoczonym wyżej art. 49 ust.1. pkt 1 prawa o ruchu drogowym
Z art. 94 § 1Kodeksu Wykroczeń: „Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając
do tego uprawnienia,
podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 złotych.”
Sprawa trafiła do Sądu.
x
Czy wolno zatrzymywać się na skrzyżowaniu?
Nie wolno, zakazy zatrzymywania się i postoju, nie wynikające ze znaków drogowych, określa art. 49 ustawy prawo o ruchu drogowym.
W art. 49 ust 1 pkt 1 przeczytamy: „Zabrania się zatrzymania pojazdu: na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania; (podkreślenie własne).
Powyższy zapis wynika z konieczności zapewnienia porządku i bezpieczeństwa w ruchu drogowym i należy się do niego stosować.
x
Jak sytuację ocenił Sąd?
Sąd, po analizie przedstawionych przez nas dowodów w sprawie, nie miał wątpliwości co do winy sprawcy ww. wykroczeń. Wydał w tej sprawie wyrok nakazowy. Wyrok jest prawomocny.
x
Konsekwencje prawne
Sąd, za wykroczenia a z art. 97 Kodeksu Wykroczeń i art. 94 § 1 Kodeksu Wykroczeń ukarał mężczyznę karą grzywny, w wysokości 2000 zł, orzekł też zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na okres 10 miesięcy, oraz obciążył go opłatami dodatkowymi w łącznej sumie 270 zł.
x
Poniżej publikujemy skan Wyroku Sądu w przedmiotowej sprawie.
7 lipca 2023 r. otrzymaliśmy zgłoszenie dotyczące podrzucania znacznej ilości odpadów tekstylnych przy kontenerach na odzież należących do Polskiego Czerwonego Krzyża, które znajdowały się przy ulicy Robotniczej (dzielnica Śródmieście, Rejon 3).
Pojechaliśmy na miejsce, gdzie znaleźliśmy kilka sporych rozmiarów worków zawierających, różnego rodzaju tekstylne odpady.
Konieczne stało się wykonanie niezbędnych czynności, które miały doprowadzić do ustalenia, kto zaśmiecił teren wokół pojemników PCK.
Dość szybko znaleźliśmy materiały informacyjne jednej z popularnych na Śląsku organizacji charytatywnych.
Wiedzieliśmy już, z kim jest powiązany sprawca,
Teraz musieliśmy dowiedzieć się, kim on jest?
Dzięki współpracy z operatorem Miejskiego systemu monitoringu udało się nam ustalić, również markę i numer rejestracyjny pojazdu, który zaparkował na terenie zielonym, i z którego wyrzucono śmieci. Później ustaliliśmy, kto jest jego właścicielem.
x
Czym jest zaśmiecanie miejsca publicznego?
Przypominamy, wyżej opisane zachowania stanowią wykroczenia z art. 144 Kodeksu Wykroczeń:
§ 1. Kto na terenach przeznaczonych do użytku publicznego niszczy lub uszkadza roślinność lub też dopuszcza do niszczenia roślinności przez zwierzęta znajdujące się pod jego nadzorem albo na terenach przeznaczonych do użytku publicznego depcze trawnik lub zieleniec w miejscach innych niż wyznaczone dla celów rekreacji przez właściwego zarządcę terenu,
podlega karze grzywny do 1000 złotych albo karze nagany.
§ 2. Kto usuwa, niszczy lub uszkadza drzewa lub krzewy stanowiące zadrzewienie przydrożne lub ochronne albo żywopłot przydrożny, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 lub 2 można orzec
§ 1. Kto zanieczyszcza lub zaśmieca obszar kolejowy lub miejsca dostępne dla publiczności, a w szczególności drogę, ulicę, plac, ogród, trawnik lub zieleniec,
podlega karze grzywny nie niższej niż 500 złotych.
§ 2. Usiłowanie wykroczenia określonego w § 1 oraz podżeganie do niego i pomocnictwo są karalne.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 można orzec obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.
x
Czy udało się ustalić, kto był sprawcą zaśmiecenia?
Oczywiście właściciel pojazdu nie musi być sprawcą czynu zabronionego, ale … powinien mieć wiedzę, kto nim może być.
Skontaktowaliśmy się z właścicielem ww. samochodu i ten w trakcie bezpośredniego spotkania wskazał, kto wyrzucił odpady we wskazanym wcześniej miejscu. Informacje przekazane przez niego, przy okazji, spowodowały, że zostaliśmy zmuszeni do kolejnych działań, o których już wkrótce… w tekście „Co się wydarzyło na ulicy Robotniczej, część 2”
Osoby wskazane przyznały się do winy, wyciągnęliśmy wobec nich przewidziane prawem konsekwencje.
x
Jakie są konsekwencje takiego zachowania?
Pisaliśmy o tym wielokrotnie, również w kontekście zmian w wysokości mandatów karnych. Trzeba pamiętać, że strażnik miejski podejmując decyzję o konsekwencjach prawnych, wobec sprawcy czynu zabronionego, w tym kontekście, zaśmiecania miejsca publicznego i niszczenia zieleni, może podjąć różne decyzje, korzystając z przysługujących mu uprawnień. Mówią o tym wskazane fragmenty artykułu 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych:
Art. 12. 1. Strażnik wykonując zadania, o których mowa w art. 10 i 11, ma
prawo do:
1) udzielania pouczeń, zwracania uwagi, ostrzegania lub stosowania innych środków oddziaływania wychowawczego;
2) legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości;
(…)
4) nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia;
5) dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sądu, oskarżania przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych – w trybie i zakresie określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia;
(…)
x
Co jeszcze wydarzyło się w związku z tą sprawą?
O tym, co jeszcze wydarzyło się w związku ze zgłoszeniem zaśmiecania na ulicy Robotniczej, dowiecie się w naszym następnym tekście, już wkrótce…
Zdradzimy wam mały sekret, zaśmiecenie miejsca publicznego, to wierzchołek góry lodowej. Szczegóły, już wkrótce.
Wolne kierownicze stanowisko urzędnicze w Straży Miejskiej w Gliwicach SM-OF.110.24.2023
kierowaniem pracami Wydziału Administracyjno-prawnego w celu zapewnienia poprawnego i zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa wykonywania zadań, związanych z prowadzeniem czynności wyjaśniających oraz kierowaniem spraw do Sądu,,
planowaniem i organizacją pracy podległych pracowników w celu zapewnienia terminowego wykonywania zadań związanych z prowadzonymi czynnościami wyjaśniającymi w straży miejskiej,
przydzielaniem zadań pracownikom Wydziału dotyczących bieżącej pracy i zadań oraz udzielanie niezbędnych wskazówek i pomocy w ich realizacji,
nadzorowaniem i kontrolą jakości wykonywanej pracy w zakresie przygotowywanej przez podległych pracowników dokumentacji,
sprawdzaniem pod względem merytorycznym i formalnym oraz parafowaniem i akceptacją pism oraz dokumentów sporządzanych przez podległych pracowników w związku ze współpracą z komórkami organizacyjnymi jednostki, a także innymi podmiotami i jednostkami administracji publicznej, jak również w ramach udziału w procesach dotyczących postępowań o zamówienia publiczne lub udzielanie odpowiedzi na informacje publiczne,
doskonaleniem stylu i metody pracy w Wydziale poprzez usprawnianie organizacji pracy na stanowiskach,
reprezentowaniem Wydziału wobec Komendanta Straży Miejskiej oraz wobec kierujących innymi komórkami organizacyjnymi Straży Miejskiej w Gliwicach poprzez przedstawienie wyników pracy Wydziału, w tym wyników analiz oraz trendu zmian efektów podległego zespołu i przydzielonych spraw,
reprezentowaniem Komendanta Straży Miejskiej na zewnątrz w tym przed Sądem,
opracowywaniem i przygotowywaniem projektów zarządzeń i poleceń związanych z działalnością jednostki straży miejskiej,
opracowywaniem projektów zakresów czynności podległych pracowników oraz dokonywanie ich okresowej oceny pracownika samorządowego,
czuwaniem nad ochroną danych osobowych,
realizacja zadań określonych w kontroli zarządczej dla jednostki Straży Miejskiej w Gliwicach w zakresie podległego wydziału,
wnoszeniem środków odwoławczych,
wykonywanie obowiązków dowódcy zmiany – zmianą nadzór nad wszystkimi pracownikami.
Kogo poszukujemy
Potrzebne ci będą (wymagania niezbędne):
wykształcenie wyższe,
4 lata stażu pracy,
posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,
posiadanie obywatelstwa polskiego,
korzystanie z pełni praw publicznych,
cieszenie się nienaganną opinią,
brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu za ścigane z oskarżenia publicznego i umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
wykształcenie wyższe specjalność rachunkowość lub prawo,
doświadczenie w pracy w jednostkach samorządowych.
Co oferujemy
możliwość podnoszenia kondycji fizycznej w tym możliwość korzystania z siłowni i sali gimnastycznej,
możliwość zwiększania kompetencji miękkich w tym liczne szkolenia,
stabilność zatrudnienia,
dodatkowe wynagrodzenie,
przejrzysty system motywacyjny oparty na efektach i działaniu,
wdrożony system nagród finansowych jak i pozafinansowych.
Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych
Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Straży Miejskiej w Gliwicach w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w miesiącu poprzedzającym datę publikacji niniejszego ogłoszenia wyniósł: 1,00%.
Warunki pracy
praca w biurze przy monitorze ekranowym powyżej połowy dobowego wymiaru czasu pracy,
miejsce pracy – miasto Gliwice – budynek jednostki jak i praca w terenie,
tryb pracy: 8 godzin dziennie w równoważnym systemie czasu pracy w 4 miesięcznym okresie rozliczeniowym,
umowa o pracę zgodnie z art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych z dnia 21 listopada 2008 r.
Dodatkowe informacje
selekcja zostanie przeprowadzona na podstawie rozmów kwalifikacyjnych, a w przypadku, większej liczby kandydatów (powyżej 5), selekcja może zostać przeprowadzona dodatkowo na podstawie:
testu merytorycznego,
komputerowego,
testu sprawności fizycznej,
pracownik wydziału Organizacyjno-Finansowego będzie się kontaktował w celu przekazania numeru referencyjnego.
wykaz numerów referencyjnych ofert kandydatów spełniających wymagania konieczne określone w ogłoszeniu zostanie opublikowana na stronie internetowej www.smgliwice.pl zakładka BIP – NABORY.
publikacja numerów referencyjnych nastąpi do 11 grudnia 2023 r.
planowany termin testu merytorycznego to 18 grudnia 2023 r.,
planowany termin rozmów kwalifikacyjnych to 19 grudnia 2023 r.,
planowany termin zatrudnienia grudzień 2023 r. / marzec 2024 r.
kopię dokumentu potwierdzającego staż pracy w straży gminnej/miejskiej,
kopię świadectwa ukończenia szkolenia podstawowego dla strażników gminnych/miejskich,
dyplom potwierdzający umiejętność sztuk walki
Wszystkie dokumenty zawarte w ofercie należy sporządzić w języku polskim w formie umożliwiającej ich odczytanie. Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny zostać złożone wraz z tłumaczeniem.
w formie papierowej i w zamkniętej kopercie z dopiskiem: „Kandydat na kierownicze stanowisko urzędnicze w Straży Miejskiej w Gliwicach SM-OF.110.24.2023”
na adres:
Straż Miejska w Gliwicach
Wydział Organizacyjno-Finansowy
ul. Bolesława Śmiałego 2a, 44-121 Gliwice
Zachęcamy do wysyłania dokumentów pocztą elektroniczną na adres:
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
Klauzula informacyjna
„Oświadczam, iż wyrażam zgodę na przetwarzania moich danych osobowych podanych przeze mnie w prowadzonym procesie rekrutacji, innych niż te, które wynikają z art. 221 Kodeksu pracy.”
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej RODO informujemy, iż:
Administratorem Pani/Pana* danych osobowych w Straży Miejskiej w Gliwicach jest Komendant Straży Miejskiej w Gliwicach, ul. Bolesława Śmiałego 2A, 44-121 Gliwice.
W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych można się kontaktować z inspektorem ochrony danych dostępnym pod adresem e-mail: iod@sm.gliwice.eu. Osoby niekorzystające z poczty elektronicznej mogą kontaktować się z inspektorem ochrony danych telefonicznie pod numerem telefonu 885-286-000 lub pisemnie w sekretariacie Straży Miejskiej w Gliwicach przy ul. Bolesława Śmiałego 2a, 44-121 Gliwice.
Dane osobowe są przetwarzane w celu wypełnienia przez pracodawcę obowiązków wynikających z przepisów prawa związanych z zatrudnieniem w Straży Miejskiej w Gliwicach, w celu zawarcia umowy oraz na podstawie zgody, co wynika z art. 6 ust. 1 lit. a, b, c RODO.
Podanie danych w przypadku zgody nie jest obowiązkowe, jednakże ich nie podanie będzie skutkować brakiem możliwości zatrudnienia. W przypadku danych wynikających z przepisu prawa podanie danych jest konieczne do zrealizowania zatrudnienia.
Dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom, za wyjątkiem, w zakresie w jakim jest to niezbędne do wykonywania obowiązków Administratora związanych z zatrudnieniem Pani/Pana* w Straży Miejskiej w Gliwicach, podmiotów świadczących usługi na rzecz Straży Miejskiej w Gliwicach, organów/komórek kontrolnych działających na mocy przepisów prawa, uprawnionym organom publicznym.
Dane osobowe będą przetwarzane oraz przechowywane zgodnie z obowiązującym w Straży Miejskiej w Gliwicach jednolitym rzeczowym wykazem akt utworzonym na podstawie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Będą one przechowywane przez okres zgodny z jednolitym rzeczowym wykazem akt, o którym mowa powyżej, a także przepisami powszechnie obowiązującymi w zależności od obowiązków ustawowych nałożonych na Straż Miejską w Gliwicach w tym zakresie.
Przysługuje Pani/Panu* prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem) a także prawo do przenoszenia danych, na zasadach i z ograniczeniami wynikającymi RODO.
Pani/Pana* dane nie będą poddane zautomatyzowanym procesom związanym z podejmowaniem decyzji, w tym profilowaniem.
Pani/Pana* danych osobowych Straż Miejska w Gliwicach nie zamierza przekazywać do państwa nienależącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii i Liechtensteinu.
Przysługuje Pani/Panu* prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem danych do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa)
Kwestionariusz osobowy
Straż Miejska w Gliwicach
ul. B. Śmiałego 2a, 44-121 Gliwice
KWESTIONARIUSZ OSOBOWY DLA OSOBY UBIEGAJĄCEJ SIĘ O ZATRUDNIENIE
PODSTAWOWE
ZAWODOWE
ŚREDNIE
WYŻSZE
PRZEBIEG DOTYCHCZASOWEGO ZATRUDNIENIA
CV I ZAŚWIADCZENIA
Dozwolone formaty: PDF, JPG, PNG
document.getElementById( "ak_js_2" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
Podziękowanie za organizację szkolenia
Infolinia 987 – Pomoc dla Bezdomnych na Śląsku w nadchodzącej zimie
W związku z zapowiedzią coraz chłodniejszych miesięcy, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach uruchomił specjalną infolinię pod numerem 987, dostępną od 1 listopada bieżącego roku.
Numer ten stanowi bezpłatne źródło informacji i wsparcia dla osób bezdomnych województwa śląskiego.
Infolinia, zarządzana przez służbę dyżurną Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, jest czynna przez całą dobę. Jej głównym celem jest udzielenie pomocy w zakresie zapewnienia noclegu i wyżywienia osobom, które znajdują się w trudnej życiowej sytuacji.
Władze zachęcają do korzystania z tej formy wsparcia dla osób potrzebujących, oferując im dostęp do niezbędnych informacji oraz konkretnych środków pomocy w nadchodzących, coraz trudniejszych warunkach zimowych.
Plakat informacyjny dotyczący infolinii został udostępniony publicznie i można go znaleźć w różnych miejscach na terenie województwa śląskiego, aby dotrzeć do jak największej liczby osób potrzebujących wsparcia.
Jednocześnie, na stronie internetowej Wydziału Rodziny i Polityki Społecznej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach, dostępny jest wykaz jednostek świadczących pomoc osobom bezdomnym na terenie całego województwa. Tam można znaleźć informacje na temat placówek oraz instytucji, które mogą zapewnić wsparcie potrzebującym.
Linki do wykazu jednostek świadczących pomoc osobom bezdomnym:
W trosce o ludzi w potrzebie, urząd wojewódzki w Katowicach podejmuje kroki mające na celu zapewnienie wsparcia i bezpieczeństwa dla osób bezdomnych w okresie zbliżającej się zimy.
Zachęcamy wszystkich do dzielenia się tą informacją oraz wsparcia działań mających na celu pomoc tym, którzy najbardziej jej potrzebują.
Rozpocznij swoją przyszłość w Straży Miejskiej dzięki studiom w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Gliwicach!
Wybór odpowiedniej ścieżki edukacyjnej to kluczowy krok w budowaniu udanej kariery zawodowej, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa publicznego.
Dla tych, którzy marzą o pracy w Straży Miejskiej w Gliwicach, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa oferuje nie tylko solidne wykształcenie, ale także unikalne korzyści finansowe i możliwość zatrudnienia już w trakcie studiów.
Z myślą o przyszłych studentach, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Gliwicach przygotowała wyjątkową promocję. Wszyscy, którzy zdecydują się rozpocząć studia przed końcem listopada, otrzymają aż 1 000 zł zniżki na opłaty związane z nauką. To doskonała okazja, aby inwestować w swoją przyszłość edukacyjną, oszczędzając przy tym znaczną sumę pieniędzy.
Aby umożliwić jak największej liczbie osób skorzystanie z tej unikalnej promocji, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa przedłużyła termin rekrutacji do 30 listopada. To dodatkowy czas dla wszystkich zainteresowanych, którzy chcieliby dołączyć do społeczności akademickiej i jednocześnie skorzystać z atrakcyjnego rabatu.
Dodatkowo, dla osób rozważających karierę w Straży Miejskiej, istnieje możliwość uzyskania dodatkowych dofinansowań w zakresie studiów. Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa nawiązała porozumienie które, otwiera drzwi do dodatkowych zniżek i korzyści finansowych dla studentów wybierających się na kierunki związane z bezpieczeństwem publicznym a będących zatrudnionym w Straż Miejskiej w Gliwicach.
Jednym z unikalnych atutów tej uczelni jest możliwość zatrudnienia w Straży Miejskiej w Gliwicach już podczas trwania nauki lub odbycia praktyk studenckich. Dla studentów, którzy chcieliby zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe i równocześnie zarabiać, ta opcja staje się realnością.
Rozpoczęcie studiów w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Gliwicach to nie tylko inwestycja w edukację, ale także droga do spełnienia marzeń o dobrej pracy w służbach ochrony porządku publicznego. Z przedłużoną rekrutacją i możliwościami dodatkowych zniżek, uczelnia staje się atrakcyjnym miejscem dla tych, którzy chcą kształcić się na najwyższym poziomie i jednocześnie budować swoją karierę zawodową.
Nie czekaj – skorzystaj z okazji i zapisz się już teraz!
Ryzyko i konsekwencje prowadzenia pojazdu bez uprawnień:
Prowadzenie pojazdu bez wymaganych uprawnień to nie tylko naruszenie prawa, ale również potencjalne ryzyko dla kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Pomimo tego, że przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów różnią się w zależności od kraju, większość jurysdykcji wymaga, aby kierowcy mieli odpowiednie uprawnienia. Poniżej omówimy, dlaczego prowadzenie pojazdu bez wymaganych dokumentów może prowadzić do poważnych konsekwencji.
Ten niebezpieczny incydent miał miejsce w dniu 24.09.2023 roku przy ulicy Składowej w Gliwicach, gdzie kierowca pojazdu marki Ford prowadził samochód bez wymaganych uprawnień. Ta sytuacja ma poważne konsekwencje zarówno prawne, jak i dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
W związku z powyższym oskarżonemu została wymierzona dość kosztowna kara a mianowicie:
karę grzywny w wysokości 1700 zł,
zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres 6 miesięcy,
zasądza od obwinionego na rzecz Skarbu państwa koszty sądowe, obejmujące opłatę w kwocie 70 zł oraz wydatki postępowania w kwocie 170 zł.
Łączna wysokość wyroku wyniosła aż 1940 zł + 6 miesięcy zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Warto zastanowić się, czy pozostawiać portfel lżejszym, czy być świadkiem tego, jak nasze nieodpowiedzialne zachowanie zamienia się w wyrok, którego lepiej byłoby uniknąć.
§ 1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 złotych.
§ 1a. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd inny niż mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze nagany albo karze grzywny do 1500 złotych.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia, o którym mowa w § 1, orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.
Współpraca z Miejską Biblioteką w Działaniach Kontroli Agresji.
W dniu 09.11.2023 r. mieliśmy przyjemność przeprowadzić szkolenie z zakresu kontroli agresji. W tym unikalnym przedsięwzięciu wzięli udział pracownicy Miejskiej Biblioteki, Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Biura Obsługi Interesantów. To wydarzenie nie tylko podkreśla wagę umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, ale także ukazuje, jak istotną rolę w tym procesie może odegrać współpraca z instytucjami kulturalnymi.
Agresja, jako naturalna reakcja na stres, frustrację czy zagrożenie, może prowadzić do szkodliwych konsekwencji. Dlatego szkolenia z kontroli agresji stają się niezwykle istotnym narzędziem wspierającym rozwój osobisty i społeczny. Jednak skuteczność tych szkoleń zależy nie tylko od treści przekazywanych podczas nich, ale także od zaangażowania różnych środowisk społecznych.
Współpraca z Miejską Biblioteką okazała się kluczowym elementem tego przedsięwzięcia. Pracownicy Biblioteki, pełniący rolę opiekunów w miejscu publicznym, zyskali nowe umiejętności w radzeniu sobie w potencjalnie konfliktowych sytuacjach. Warto zauważyć, że instytucje kulturalne często są miejscem, gdzie dochodzi do interakcji społecznych, a umiejętność kontrolowania agresji może przyczynić się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa wśród odwiedzających.
Podczas szkolenia zaprezentowano również akcesoria do samoobrony, które mogą być pomocne w sytuacjach awaryjnych. Kubaton, długopis taktyczny czy gaz pieprzowy to narzędzia, które w razie potrzeby mogą pomóc w obronie przed potencjalnym zagrożeniem. Wspólna edukacja w zakresie tych technik samoobrony może przyczynić się do zwiększenia świadomości społeczności lokalnej na temat bezpieczeństwa osobistego.
Pragniemy podkreślić, że inicjatywa ta ma na celu nie tylko przekazanie praktycznych umiejętności, ale również budowanie wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo. Wspólnie dbamy o spokojne otoczenie dla wszystkich mieszkańców, a Miejska Biblioteka staje się miejscem, gdzie zdobywane są nie tylko wiedza czy kultura, ale także umiejętności niezbędne do radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych.
Zachęcamy do korzystania z bezpiecznych przestrzeni, jakie oferuje Miejska Biblioteka, oraz do aktywnego uczestnictwa w inicjatywach edukacyjnych dotyczących kontroli agresji. Wspólnie, dla naszego bezpieczeństwa, możemy tworzyć społeczność, która potrafi skutecznie reagować na wyzwania związane z agresją i konfliktami.