Infolinia 987 – Pomoc dla Bezdomnych na Śląsku w nadchodzącej zimie
W związku z zapowiedzią coraz chłodniejszych miesięcy, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach uruchomił specjalną infolinię pod numerem 987, dostępną od 1 listopada bieżącego roku.
Numer ten stanowi bezpłatne źródło informacji i wsparcia dla osób bezdomnych województwa śląskiego.
Infolinia, zarządzana przez służbę dyżurną Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, jest czynna przez całą dobę.
Jej głównym celem jest udzielenie pomocy w zakresie zapewnienia noclegu i wyżywienia osobom, które znajdują się w trudnej życiowej sytuacji.
Władze zachęcają do korzystania z tej formy wsparcia dla osób potrzebujących, oferując im dostęp do niezbędnych informacji oraz konkretnych środków pomocy w nadchodzących, coraz trudniejszych warunkach zimowych.
Plakat informacyjny dotyczący infolinii został udostępniony publicznie i można go znaleźć w różnych miejscach na terenie województwa śląskiego, aby dotrzeć do jak największej liczby osób potrzebujących wsparcia.
Jednocześnie, na stronie internetowej Wydziału Rodziny i Polityki Społecznej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach, dostępny jest wykaz jednostek świadczących pomoc osobom bezdomnym na terenie całego województwa. Tam można znaleźć informacje na temat placówek oraz instytucji, które mogą zapewnić wsparcie potrzebującym.
Linki do wykazu jednostek świadczących pomoc osobom bezdomnym:
- Wydział Rodziny i Polityki Społecznej – Wykazy i rejestry / Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
- Bezpośredni link do wykazu jednostek na stronie Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach
W trosce o ludzi w potrzebie, urząd wojewódzki w Katowicach podejmuje kroki mające na celu zapewnienie wsparcia i bezpieczeństwa dla osób bezdomnych w okresie zbliżającej się zimy.
Zachęcamy wszystkich do dzielenia się tą informacją oraz wsparcia działań mających na celu pomoc tym, którzy najbardziej jej potrzebują.
Rozpocznij swoją przyszłość w Straży Miejskiej dzięki studiom w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Gliwicach!
Wybór odpowiedniej ścieżki edukacyjnej to kluczowy krok w budowaniu udanej kariery zawodowej, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa publicznego.
Dla tych, którzy marzą o pracy w Straży Miejskiej w Gliwicach, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa oferuje
nie tylko solidne wykształcenie, ale także unikalne korzyści finansowe i możliwość zatrudnienia już w trakcie studiów.
Z myślą o przyszłych studentach, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Gliwicach przygotowała wyjątkową promocję.
Wszyscy, którzy zdecydują się rozpocząć studia przed końcem listopada, otrzymają aż 1 000 zł zniżki
na opłaty związane z nauką. To doskonała okazja, aby inwestować w swoją przyszłość edukacyjną, oszczędzając przy tym znaczną sumę pieniędzy.
Aby umożliwić jak największej liczbie osób skorzystanie z tej unikalnej promocji, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa przedłużyła termin rekrutacji do 30 listopada. To dodatkowy czas dla wszystkich zainteresowanych, którzy chcieliby dołączyć do społeczności akademickiej i jednocześnie skorzystać
z atrakcyjnego rabatu.
Dodatkowo, dla osób rozważających karierę w Straży Miejskiej, istnieje możliwość uzyskania dodatkowych dofinansowań w zakresie studiów. Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa nawiązała porozumienie które, otwiera drzwi do dodatkowych zniżek i korzyści finansowych dla studentów wybierających się na kierunki związane z bezpieczeństwem publicznym a będących zatrudnionym w Straż Miejskiej w Gliwicach.
Jednym z unikalnych atutów tej uczelni jest możliwość zatrudnienia w Straży Miejskiej w Gliwicach już podczas trwania nauki lub odbycia praktyk studenckich. Dla studentów, którzy chcieliby zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe i równocześnie zarabiać, ta opcja staje się realnością.
Rozpoczęcie studiów w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Gliwicach to nie tylko inwestycja w edukację, ale także droga do spełnienia marzeń o dobrej pracy w służbach ochrony porządku publicznego.
Z przedłużoną rekrutacją i możliwościami dodatkowych zniżek, uczelnia staje się atrakcyjnym miejscem dla tych, którzy chcą kształcić się na najwyższym poziomie i jednocześnie budować swoją karierę zawodową.
Nie czekaj – skorzystaj z okazji i zapisz się już teraz!
Ryzyko i konsekwencje prowadzenia pojazdu bez uprawnień:
Prowadzenie pojazdu bez wymaganych uprawnień to nie tylko naruszenie prawa, ale również potencjalne ryzyko dla kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Pomimo tego, że przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów różnią się w zależności od kraju, większość jurysdykcji wymaga, aby kierowcy mieli odpowiednie uprawnienia. Poniżej omówimy, dlaczego prowadzenie pojazdu bez wymaganych dokumentów może prowadzić do poważnych konsekwencji.
Ten niebezpieczny incydent miał miejsce w dniu 24.09.2023 roku przy ulicy Składowej w Gliwicach, gdzie kierowca pojazdu marki Ford prowadził samochód bez wymaganych uprawnień. Ta sytuacja ma poważne konsekwencje zarówno prawne, jak i dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
W związku z powyższym oskarżonemu została wymierzona dość kosztowna kara a mianowicie:
- karę grzywny w wysokości 1700 zł,
- zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres 6 miesięcy,
- zasądza od obwinionego na rzecz Skarbu państwa koszty sądowe, obejmujące opłatę w kwocie 70 zł oraz wydatki postępowania w kwocie 170 zł.
Łączna wysokość wyroku wyniosła aż 1940 zł + 6 miesięcy zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Warto zastanowić się, czy pozostawiać portfel lżejszym, czy być świadkiem tego, jak nasze nieodpowiedzialne zachowanie zamienia się w wyrok, którego lepiej byłoby uniknąć.
Czy warto ? Oceńcie sami …
Przypominamy przepisy w tym zakresie:
Art. 94 Kodeksu wykroczeń z dnia 20 maja 1971 r. tj. z dnia 4 września 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2119) – Prowadzenie pojazdu bez uprawnień lub prowadzenie pojazdu niedopuszczonego do ruchu.
§ 1. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia,
podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 złotych.
§ 1a. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd inny niż mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia,
podlega karze nagany albo karze grzywny do 1500 złotych.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia, o którym mowa w § 1, orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.
Współpraca z Miejską Biblioteką w Działaniach Kontroli Agresji.
W dniu 09.11.2023 r. mieliśmy przyjemność przeprowadzić szkolenie z zakresu kontroli agresji. W tym unikalnym przedsięwzięciu wzięli udział pracownicy Miejskiej Biblioteki, Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Biura Obsługi Interesantów. To wydarzenie nie tylko podkreśla wagę umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, ale także ukazuje, jak istotną rolę w tym procesie może odegrać współpraca z instytucjami kulturalnymi.
Agresja, jako naturalna reakcja na stres, frustrację czy zagrożenie, może prowadzić do szkodliwych konsekwencji. Dlatego szkolenia z kontroli agresji stają się niezwykle istotnym narzędziem wspierającym rozwój osobisty i społeczny. Jednak skuteczność tych szkoleń zależy nie tylko od treści przekazywanych podczas nich, ale także od zaangażowania różnych środowisk społecznych.
Współpraca z Miejską Biblioteką okazała się kluczowym elementem tego przedsięwzięcia. Pracownicy Biblioteki, pełniący rolę opiekunów w miejscu publicznym, zyskali nowe umiejętności w radzeniu sobie w potencjalnie konfliktowych sytuacjach. Warto zauważyć, że instytucje kulturalne często są miejscem, gdzie dochodzi do interakcji społecznych, a umiejętność kontrolowania agresji może przyczynić się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa wśród odwiedzających.
Podczas szkolenia zaprezentowano również akcesoria do samoobrony, które mogą być pomocne w sytuacjach awaryjnych. Kubaton, długopis taktyczny czy gaz pieprzowy to narzędzia, które w razie potrzeby mogą pomóc w obronie przed potencjalnym zagrożeniem. Wspólna edukacja w zakresie tych technik samoobrony może przyczynić się do zwiększenia świadomości społeczności lokalnej na temat bezpieczeństwa osobistego.
Pragniemy podkreślić, że inicjatywa ta ma na celu nie tylko przekazanie praktycznych umiejętności, ale również budowanie wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo. Wspólnie dbamy o spokojne otoczenie dla wszystkich mieszkańców, a Miejska Biblioteka staje się miejscem, gdzie zdobywane są nie tylko wiedza czy kultura, ale także umiejętności niezbędne do radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych.
Zachęcamy do korzystania z bezpiecznych przestrzeni, jakie oferuje Miejska Biblioteka, oraz do aktywnego uczestnictwa w inicjatywach edukacyjnych dotyczących kontroli agresji. Wspólnie, dla naszego bezpieczeństwa, możemy tworzyć społeczność, która potrafi skutecznie reagować na wyzwania związane z agresją i konfliktami.
0.55 mg/l alkoholu we krwi: Pilna potrzeba edukacji o zagrożeniach jazdy w stanie nietrzeźwości!
Prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu to temat niezmiernie istotny, który dotyka nie tylko samych kierowców, ale także innych uczestników ruchu drogowego w tym pieszych. Ostatnie zdarzenie, które miało miejsce 26 października 2023 roku przy ulicy Siemińskiego 23, zakończyło się wyciągnięciem konsekwencji i odebraniem uprawnień.
W ostatnim czasie podjęliśmy skuteczną interwencję podczas rutynowej kontroli ruchu drogowego przestrzegania znaku B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach”. Niestety, kierowca, który został zatrzymany, znajdował się w stanie nietrzeźwości. Badanie alkomatem wykazało ponad 1,05 promila (0.55 mg/l) alkoholu w wydychanym powietrzu. Takie działanie stanowi nie tylko zagrożenie dla niej samej, ale także dla wszystkich, którzy dzielą z nim drogę.
Warto zauważyć, że zgodnie z obowiązującym prawem, prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości to przestępstwo zagrożone nawet pozbawieniem wolności do lat 3.
To jednak nie tylko kwestia konsekwencji prawnych. Wpływ alkoholu na zdolności psychofizyczne kierowcy jest ogromny. Zaburzenia percepcji, utrudniona koordynacja ruchowa i obniżona reakcja są czynnikami, które sprawiają, że prowadzenie pojazdu staje się bardzo niebezpieczne, zarówno dla samego kierowcy, jak i dla innych użytkowników dróg.
W obliczu takich sytuacji, kampanie społeczne mające na celu edukację społeczeństwa oraz ścisła kontrola ze strony organów ścigania są niezwykle istotne. Konieczne jest, aby społeczeństwo zdawało sobie sprawę z powagi tego problemu i podejmowało aktywne kroki w celu chcemy wyeliminować przypadki prowadzenia pojazdów w stanie po spożyciu alkoholu a co gorsza w stanie nietrzeźwości.
Warto również podkreślić, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drogach spoczywa nie tylko na organach ścigania, ale także na każdym z nas. Wspieranie inicjatyw mających na celu walkę z jazdą w stanie nietrzeźwości, zgłaszanie podejrzanych sytuacji oraz promowanie bezpiecznych alternatyw, takich jak korzystanie z transportu publicznego czy korzystanie z usług taksówkowych, to działania, które mogą znacząco przyczynić się do poprawy sytuacji na polskich drogach.
Pamiętaj, że
Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwym to nie tylko naruszenie prawa, ale przede wszystkim poważne zagrożenie dla życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Warto zatem posiadać świadomość o odpowiedzialności każdego z nas za własne bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo innych na drodze. W przypadku podejrzenia lub sytuacji zagrażającej życiu, prosimy o natychmiastowy kontakt ze Strażą Miejską lub Policją. Każdy zgłoszony incydent może zrobić różnicę i pomóc w szybkiej interwencji, ratując życie i zabezpieczając naszą społeczność. Pamiętajmy o wspólnym bezpieczeństwie – twój telefon może być kluczowy w ocaleniu życia.
W dziale przypominamy przepisy w tym zakresie.
Kodeks Karny z dnia 6 czerwca 1997 r. (Dz.U. 2022 poz. 1138)
Art. 115. [Stan nietrzeźwości] –
§ 16. Stan nietrzeźwości w rozumieniu tego kodeksu zachodzi, gdy:
1) zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość lub
2) zawartość alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość.
Kodeks Karny z dnia 6 czerwca 1997r. (Dz.U. 2022 poz. 1138)
Art. 178a. [Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego]
§ 1 – Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym,
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Kodeks wykroczeń z dnia 20 maja 1971 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2119)
Art. 87 -[Prowadzenie pojazdu w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka]
§ 1. Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym,
podlega karze aresztu albo grzywny nie niższej niż 2500 złotych.
§ 1a. Tej samej karze podlega, kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu inny pojazd niż określony w § 1.
§ 2. Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu inny pojazd niż określony w § 1,
podlega karze aresztu albo karze grzywny nie niższej niż 1000 złotych.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.
§ 4. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1a lub 2 można orzec zakaz prowadzenia pojazdów innych niż określone w § 1.
Podziękowania od Zespołu Szkół Samochodowych
GLIWICKIE DNI ROZMÓW O ZDROWIU PSYCHICZNYM DZIECI I MŁODZIEŻY
„Sezon grzewczy nadszedł: – Przypominamy o obowiązkach”
Kiedy liście zaczynają zmieniać kolory na złoto, a poranki stają się coraz chłodniejsze, to oznacza tylko jedno – nadszedł sezon grzewczy. W artykule tym omówimy jakie warunki należy spełniać, aby nie naruszać obwiązujących przepisów.
Pamiętajmy też o tzw. uchwale antysmogowej – UCHWAŁA ANTYSMOGOWA NR V/36/1/2017 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Co ona oznacza dla gliwiczan?
Uregulowano tam kwestię wymiany starych kotłów. Założono trzy daty graniczne ich zmiany, w zależności od daty produkcji. Zgodnie z uchwałą antysmogową te starsze niż 10 lat przed wejściem w życie uchwały antysmogowej należało wymienić do końca 2021 roku. Ci, którzy użytkują kotły od 5 do 10 lat, powinni wymienić je do końca 2023 roku, a użytkownicy najmłodszych kotłów mają czas do końca 2025 roku – Na rynku są stosowane również kotły klasy 3. i 4. Graniczną datę ich obowiązkowej wymiany wydłuża się do końca roku 2027. Warto dodać, że kominki niespełniające wymogów unijnych przepisów mogły pracować do końca 2022 roku, chyba że osiągają sprawność cieplną minimum 80% lub zostaną doposażone w urządzenia pozwalające zredukować emisję pyłów do pożądanych standardów.
Podstawy prawne kontroli przestrzegania przepisów antysmogowych
Uwarunkowania prawne dla ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami zostały wprowadzone zarówno w legislacji Unii Europejskiej, jak i w aktach prawa krajowego. Zasadniczym celem ochrony środowiska w zakresie stanu jakości powietrza jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń przedostających się do powietrza.
Przypominamy przepisy w tym zakresie:
-Art. 379 [Kontrole przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska] Ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska tj. z dnia 1 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556)
-Art. 380 [Protokół czynności kontrolnych] –Ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska. tj. z dnia 1 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556)
W jakim celu kontrola ?
- Kontrole będące następstwem wdrażania działań naprawczych dla określonej strefy jakości powietrza województwa śląskiego,
- Kontrole stanowiące odpowiedź na ogłaszany poziom ostrzegania określony Planem działań krótkoterminowych (PDK), stanowiącym integralną część Programu ochrony powietrza,
- Kontrole będące następstwem zawiadomień o przypuszczalnych nieprawidłowościach. Grupę tę będą stanowiły wszelkie zgłoszenia dokonywane przy pomocy dostępnych środków techniki, między innymi zgłoszenia telefoniczne, dokonywane bezpośrednio w siedzibie organu/jednostki, pisemne, przy wykorzystaniu ścieżki elektronicznej np. maile,
- Kontrole planowane w oparciu o dane i informacje, którymi dysponuje dany organ/jednostka,
- Kontrole powtórne (rekontrole), będące następstwem i kontynuacją wcześniej podejmowanych działań, stanowiące niezwykle istotny element w procesie skutecznego wdrażania tzw. uchwały antysmogowej, obligujące kontrolowanego do podjęcia określonych działań.
- Kara i okoliczności łagodzące
Niewątpliwie naruszenie przepisów tzw. uchwały antysmogowej stanowi wykroczenie i podlega karze grzywny. Zgodnie z art. 334 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska tj. z dnia 1 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556) „Kto nie przestrzega ograniczeń, nakazów lub zakazów, określonych w uchwale sejmiku województwa przyjętej na podstawie art. 96, podlega karze grzywny. Należy pamiętać, że choć potencjalnie grzywna może wynieść do 5 000 zł (tyle może wymierzyć sąd), to jednak przy postępowaniu mandatowym, wysokość kary może wynieść do 500 zł.
Dodatkowo zgodnie Art. 191. – [Naruszenie nakazu termicznego przekształcania odpadów w spalarni odpadów lub współspalarni odpadów] – Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r o odpadach (tj. z dnia 7 lipca 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1587) za to wykroczenie można nałożyć mandat od 20 zł do 500 zł.
Stanowcza Odpowiedź na Znieważanie Funkcjonariuszy: Zapadły Wyroki w Obronie Służb Mundurowych”
W ostatnich latach problem znieważania i agresji wobec funkcjonariuszy służb mundurowych stał się coraz bardziej widoczny. Straż Miejska, jako jedna z tych służb, także doświadcza tego trudnego zjawiska. Jednak w odpowiedzi na to wyzwanie, wprowadzono środki prawne mające na celu ochronę i szanowanie tych, którzy pracują na rzecz naszego bezpieczeństwa.
Znieważanie funkcjonariuszy Straży Miejskiej obejmuje takie zachowania, jak obraźliwe słowa, agresję werbalną, fizyczną lub psychologiczną oraz wszelkie inne formy dyskryminacji czy napaści na osoby wykonujące swoje obowiązki na rzecz społeczeństwa. Te zachowania nie tylko narażają funkcjonariuszy na niebezpieczeństwo, ale także podważają autorytet służb mundurowych i podważają zasady prawa i porządku.
Taki incydent miał miejsce 16.06.2023 roku w Gliwicach na Placu Piłsudskiego, gdzie mężczyzna użył obraźliwych słów w kierunku nas jako funkcjonariuszy Straży Miejskiej w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych.
Jest to przestępstwo zArt. 226§ 1 Kodeksu Karnego (Dz.U. 2022 poz. 1138) cyt: „Kto znieważa funkcjonariusza publicznego lub osobę do pomocy mu przybraną, podczas i w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.”
- W związku z powyższym oskarżonemu została wymierzona dość kosztowna kara a mianowicie:
– Ośmiu miesięcy ograniczenia wolności, polegająca na obowiązku wykonywania nieodpłatnej, kontrolowanej pracy na cele społeczne w wymiarze 30 godzin w stosunku miesięcznym,
– Zasądzono od oskarżonego na rzecz pokrzywdzonych kwoty po (300 zł ) trzysta złotych zadośćuczynienia,
– Zasądzono od oskarżonego na rzecz Skarbu Państwa wydatki w kwocie (40 zł) czterdziestu złotych,
– Obciążono opłatą w kwocie (180 zł) stu osiemdziesięciu złotychco daje łącznie wysokość wyroku w kwocie 820 zł + 240 godzin kontrolowanej pracy na cele społeczne.
Warto zastanowić się, czy pozostawiać portfel lżejszym, czy być świadkiem tego, jak nasza wypowiedź zamienia się w wyrok, którego lepiej byłoby uniknąć.
Czy warto ? Oceńcie sami …
Na końcu, jak zawsze przypominamy przepisy w tym zakresie:
Art. 226 Kodeksu Karnego [Znieważenie funkcjonariusza lub konstytucyjnego organu]
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
§ 2.Przepis art. 222 § 2 stosuje się odpowiednio.
§ 3. Kto publicznie znieważa lub poniża konstytucyjny organ Rzeczypospolitej Polskiej,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Konsultacje społeczne
Zapraszamy do udziału w ponownych konsultacjach społecznych dotyczących projektu Uchwały Rady Miasta Gliwice w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji na terenie miasta.
Po uwzględnieniu zgłoszonych uwag z pierwszych konsultacji dokonano korekty granic podobszarów, co stanowi istotną zmianę. Dlatego serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w nowych konsultacjach, które odbędą się od 6 do 28 listopada 2023 roku.
Można zgłaszać uwagi pisemnie poprzez:
– formularz konsultacyjny dostępny elektronicznie na platformie decydujmyrazem.gliwice.pl
– w wersji papierowej do pobrania i złożenia w siedzibach Urzędu Miejskiego na ul. Zwycięstwa 21 i ul. Jasna 31A.
Istnieje także możliwość zgłaszania uwag ustnie:
– bezpośrednio w Biurze Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Gliwicach przy ul. Jasnej 31A podczas godzin pracy UM
– na spotkaniu planowanym na 15 listopada o godzinie 17.00 w Miejskiej Bibliotece Publicznej przy ul. Kościuszki 17.
Gminny Program Rewitalizacji to kluczowy dokument, który wpływa na jakość życia w mieście, szczególnie w obszarach wymagających uwagi i działań. Dlatego zachęcamy wszystkich mieszkańców, przedsiębiorców, członków organizacji społecznych i innych zainteresowanych do aktywnego udziału w konsultacjach oraz do dzielenia się tą informacją z szerszym kręgiem osób. Wasze opinie są ważne dla rozwoju naszego miasta.
Plakaty wyborcze
Jednak po zakończeniu kampanii wyborczej pozostaje wiele banerów i plakatów, które często zalegają w przestrzeni publicznej. Konieczność zdjęcia banerów wyborczych jest uregulowana przepisami prawa, które nakładają obowiązek usunięcia banerów w określonym terminie. Jest to 30 dni, czyli do 14.11.2023 r. komitety mają czas na ich zdjęcie. Jest to istotne dla utrzymania porządku i estetyki w przestrzeni publicznej. Za niedopełnienie tego obowiązku można wystawić mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł.
Przypominamy przepisy w tym zakresie:
Kodeks wyborczy (Dz.U. 2022 poz. 1277)
Art. 110 §6. Plakaty i hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe ustawione w celu prowadzenia agitacji wyborczej pełnomocnicy wyborczy obowiązani są usunąć w terminie 30 dni po dniu wyborów.
§ 6a. Obowiązek, o którym mowa w § 6, nie dotyczy sytuacji, w której plakaty i hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe ustawione w celu prowadzenia agitacji wyborczej znajdują się na nieruchomościach, obiektach lub urządzeniach niebędących własnością Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub stowarzyszeń, komunalnych osób prawnych oraz spółek, w których większość akcji lub udziałów ma Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, oraz fundacji utworzonych przez organy władzy publicznej, a pozostawienie plakatów i haseł wyborczych oraz urządzeń ogłoszeniowych po upływie terminu, o którym mowa w § 6, nastąpi za zgodą właściciela.
§ 7. Wójt postanawia o usunięciu plakatów i haseł wyborczych oraz urządzeń ogłoszeniowych nieusuniętych przez obowiązanych do tego pełnomocników wyborczych w terminie, o którym mowa w § 6. Koszty usunięcia ponoszą obowiązani.
Art. 495. § 1. Kto, w związku z wyborami:
1) umieszcza plakaty i hasła wyborcze na ścianach budynków, przystankach komunikacji publicznej, tablicach i słupach ogłoszeniowych, ogrodzeniach, latarniach, urządzeniach energetycznych, telekomunikacyjnych i innych bez zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości, obiektu albo urządzenia,
2) przy ustawianiu własnych urządzeń ogłoszeniowych w celu prowadzenia kampanii wyborczej narusza obowiązujące przepisy porządkowe,
3) umieszcza plakaty i hasła wyborcze w taki sposób, że nie można ich usunąć bez powodowania szkód – podlega karze grzywny.
§ 2. Tej samej karze podlega:
1) pełnomocnik wyborczy, który w terminie 30 dni po dniu wyborów nie usunie plakatów i haseł wyborczych oraz urządzeń ogłoszeniowych ustawionych w celu prowadzenia kampanii, z zastrzeżeniem art. 110 § 6a;