Ujęty sprawca zniszczenia mienia i zagrożenia w ruchu drogowym

1 września 2024 roku około godziny 14:35 otrzymaliśmy zgłoszenie dotyczące mężczyzny, który idąc ulicą Zwycięstwa, kopał w zaparkowane samochody. Ponadto, mężczyzna próbował rzucić się pod nadjeżdżające pojazdy, co stwarzało bezpośrednie zagrożenie zarówno dla jego życia, jak i dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Tuż przed naszym przybyciem na miejsce, mężczyzna został poturbowany przez dwie osoby, które, reagując na jego agresywne zachowanie, postanowiły na własną rękę „wymierzyć sprawiedliwość”. W trakcie dalszych czynności okazało się, że krewki 52- latek jest sprawcą napaści na kobietę, która miała miejsce na ulicy Dunikowskiego.

Ze względu na doznane obrażenia, na miejsce wezwano Zespół Ratownictwa Medycznego. Po udzieleniu pierwszej pomocy, zarówno mężczyzna, jak i dwie pozostałe osoby, zostały przekazane patrolowi Policji, która prowadzi dalsze czynności w sprawie.




Ujęty agresywny, wulgarny mężczyzna.

Poważnie traktujemy nasze motto, „Jesteśmy, aby pomagać”, by je realizować, podejmujemy w praktyce wiele działań.
Ważnym ich elementem są czynności przeciwdziałające zakłóceniom porządku publicznego.

31.08.2024 r. około 19:45 otrzymaliśmy zgłoszenie o  zakłóceniu porządku publicznego na terenie liceum Ogólnokształcącego nr 1 (Dzielnica Politechnika, rejon 3).
Na miejscu dokonaliśmy ujęcia agresywnego i wulgarnego mężczyzny.

W związku z podejrzeniem popełnienia przestępstw na szkodę interweniujących strażników: naruszenia nietykalności osobistej, gróźb karalnych, znieważenia, mężczyzna został przekazany do najbliżej jednostki Policji.

Przypominamy:
Art. 51 § 1 Kodeksu Wykroczeń
Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.

Art. 222 § 1 Kodeksu Karnego
Kto narusza nietykalność cielesną funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.

Art. 224 § 1 Kodeksu Karnego
Kto przemocą lub groźbą bezprawną wywiera wpływ na czynności urzędowe organu administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Art. 226 §1 Kodeksu Karnego
Kto znieważa funkcjonariusza publicznego lub osobę do pomocy mu przybraną, podczas i w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.




Uciekał, bo nie chciał dostać mandatu

26 sierpnia 2024 r. około godziny 11:30 na ulicy Na Piasku (Dzielnica Śródmieście, rejon 6) zauważyliśmy mężczyznę pijącego piwo. Na nasz widok wyrzucił butelkę i zaczął uciekać, nie reagował na nasze wezwania, starając się uciec.

Po krótkim pościgu został ujęty. Tłumaczył się, że uciekał, bo nie chciał dostać mandatu, nie miał dokumentów, a dane, jakie podał ustnie, okazały się nieprawdziwe.
Został przez nas doprowadzony do jednostki Policji, gdzie uzyskaliśmy jego prawdziwe dane. Po tych czynnościach wyciągnęliśmy wobec mężczyzny przewidziane prawem konsekwencje.

Przypominamy
Art. 14 ust. 2a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Zabrania się spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów.

Art.  65.  Kodeksu Wykroczeń
§  1.  Kto umyślnie wprowadza w błąd organ państwowy lub instytucję upoważnioną z mocy ustawy do legitymowania:
1)  co do tożsamości własnej lub innej osoby,
2)  co do swego obywatelstwa, zawodu, miejsca zatrudnienia lub zamieszkania, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.
§  2. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie udziela właściwemu organowi państwowemu lub instytucji, upoważnionej z mocy ustawy do legitymowania, wiadomości lub dokumentów co do okoliczności wymienionych w § 1.

Art. 145 § 1 Kodeksu Wykroczeń
§ 1. Kto zanieczyszcza lub zaśmieca obszar kolejowy lub miejsca dostępne dla publiczności, a w szczególności drogę, ulicę, plac, ogród, trawnik lub zieleniec,
podlega karze grzywny nie niższej niż 500 złotych.




Przedłużenie zakazu korzystania z wód zbiornika Dzierżno

Informujemy, że zakaz korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego w km od 21+570 do 30-890 (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec) został przedłużony

26 sierpnia 2024 r. Wojewoda Śląski, Pan Marek Wójcik przedłużył ww. zakaz do dnia 2 września 2024 r.

Poniżej publikujemy Rozporządzenie Porządkowe Wojewody śląskiego z 26 sierpnia 2024 r.

DZIENNIK URZĘDOWY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Katowice, dnia 26 sierpnia 2024 г.
Poz. 5667
Podpisany przez twona Andruszowez Data: 2024-08-26 1536106
ROZPORZĄDZENIE PORZĄDKOWE WOJEWODY ŚLĄSKIEGO
z dnia 26 sierpnia 2024 г.
zmieniające rozporządzenie porządkowe z dnia 5 sierpnia 2024 r. w sprawie wprowadzenia zakazu korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego w km od 21+570 do 30+890 (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec)
Działając na podstawie art. 60 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2023 r., poz. 190)
zarządza się co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu porządkowym Wojewody Śląskiego z dnia 5 sierpnia 2024 r. w sprawie wprowadzenia zakazu korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego w km od 21+570 do 30-890 (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec) § 3 otrzymuje następujące brzmienie:
§ 3. Zakaz, o którym mowa w § 1 ust. 1 wprowadza się na okres do dnia 2 września 2024 г.".
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Wojewoda Śląski
Marek Wójcik



Nietrzeźwy kierujący

Czasem w trakcie dojazdu na interwencję dzieją się rzeczy, które powodują, że musimy się zatrzymać. W ostatnią sobotę, 24.08.2024 r. około 11:50 zauważyliśmy na ulicy Słowackiego (Dzielnica Wójtowa Wieś, rejon 5) mężczyznę, który stracił panowanie nad skuterem, uderzył w krawężnik i przewrócił się, doznając obrażeń ciała.

Udzieliliśmy mu niezbędnej pierwszej pomocy przedmedycznej, a następnie wezwaliśmy na miejsce patrol Policji z uwagi na wyczuwalną od mężczyzny woń alkoholu.
Dalsze czynności przejęła Policja.




Postój w sposób utrudniający ruch, zwrócił naszą uwagę…

Przypominamy raz za razem o konieczność przestrzegania zasad. To ważne dla naszego bezpieczeństwa i co szczególnie ważne dla poczucia porządku publicznego.

Jedną z istotnych zasad, o których dziś chcielibyśmy przypomnieć, jest konieczność posiadania uprawnień do poruszania się pojazdami mechanicznymi i postoju kierowanymi przez siebie pojazdami w sposób określony przez prawo o ruchu drogowym.
 

Co się wydarzyło?

Wiosną bieżącego roku pewien mężczyzna postanowił nie przestrzegać tych zasad, dodatkowo swoich zachowaniem zaczął zwracać na siebie uwagę. W jaki sposób?
Zaparkował swój samochód nierównolegle do krawędzi jezdni, powodując utrudnienie w ruchu na tej drodze. Zwróciło to naszą uwagę, podczas czynności okazało się, że kierujący nie ma uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi na drogach publicznych.
Wykroczenie z art.94§1 Kodeksu wykroczeń wymaga skierowania wniosku o ukaranie do Sądu. Tak też zrobiliśmy.

Jak zareagował Sąd?

Na podstawie zebranych i przedstawionych przez nas, dowodów uznał, że okoliczności i wina obwinionego nie budzą wątpliwości.

Wymierzył mu karę grzywny w wysokości 1600,00 zł, orzekł środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres 6 miesięcy.

Zobowiązał też do pokrycia kosztów postępowania w kwocie łącznej 130,00 zł.

Przypominamy!

Art. 94 § 1 Kodeksu Wykroczeń
Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 zł.
 

Art. 97 Kodeksu Wykroczeń
Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie,
podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.

Art. 46 ust.2 ustawy prawo o ruchu drogowym.
Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni, jest obowiązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej.




Kolejne miejsce postojowe odzyskane

20.08.2024 r. około godziny 15:00 odzyskaliśmy kolejne miejsce postojowe. Tym razem na ulicy Józefa Uszczyka (dzielnica Szobiszowice, rejon 2) usunęliśmy z drogi publicznej, w trybie art. 50a  ustawy prawo o ruchu drogowym nieużytkowany pojazd marki Ford.

O zasadach usuwania pojazdów w powyższym trybie ostatnio pisaliśmy

a tu pisaliśmy o praktycznym stosowaniu powyższych zasad:




No to po co oni są, ci strażnicy miejscy?

„Bo nawet nie pilnują porządku na meczu”, „bo bandziorów się boją” a tak w ogóle to darmozjady, itp., itd.

Czy powinniście wiedzieć, czym zajmuje się straż miejska? Oczywiście, że tak.
Czy powinniście wiedzieć, co robi i dlaczego to robi? Z pewnością!

Chcemy dać wam możliwość zrozumienia.
 

Zaczniemy od podstaw.
 

Straż Miejska to samorządowa, umundurowana formacja powołana do ochrony porządku publicznego.

Tak mówi art. 1.1. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych.

Samorządowa, bo działająca w strukturach samorządu gminnego, albo jako samodzielna jednostka, albo wydział Urzędu Miasta.

Umundurowana, ponieważ używa mundurów jako swego rodzaju kodu identyfikacyjnego, pozwalającego na rozpoznanie strażników miejskich.

Powołana do ochrony porządku publicznego… Tu pora na nieco dłuższe wyjaśnienie. W naszym systemie prawnym brak jest obowiązującej definicji tego pojęcia. Poniżej przytaczamy dwie z wielu dostępnych, autorstwa Franciszka Mroczko: „Porządek publiczny jest faktycznie istniejącym układem stosunków społecznych, uregulowany przez zespół norm prawnych i innych norm społecznie akceptowanych, gwarantujący niezakłócone i bezkonfliktowe funkcjonowanie jednostek w społeczeństwie. Porządek publiczny dotyczy wszystkich stosunków społecznych regulowanych przez prawo i inne normy, które zachodzą w przestrzeni publicznej.”

Wg. Wacława Kubali „Przez porządek publiczny należy rozumieć istniejący stan stosunków i urządzeń społecznych zapewniających bezpieczeństwo, spokój oraz ład w miejscach ogólnie dostępnych, regulowany normami i zasadami współżycia społecznego”.

Cóż więc, biorąc pod uwagę zapis ustawowy i przytoczone definicje robimy my, strażnicy miejscy?

Pilnujemy i egzekwujemy przestrzeganie zespołu norm prawnych i innych norm społecznie akceptowalnych.

Potocznie rzecz ujmując, pilnujemy, by zasady obowiązujące w miejscach publicznych były przestrzegane. Przede wszystkim tych zasad, których łamanie zostało określone jako zabronione przez ustawę kodeks wykroczeń. Nie będziemy wymieniać ich wszystkich.

Użyliśmy określenia „miejsca publiczne” – to kolejne pojęcie, które nie ma ścisłej definicji w polskim systemie prawnym. Znowu, w pewnym uproszczeniu, przyjęło się mówić, że to miejsce, do którego ma dostęp bliżej nieokreślona liczba osób, w bliżej nieokreślonej porze doby”.

Zatem wszędzie tam, gdzie dostęp jest w jakikolwiek sposób ograniczony, nie możemy mówić o jego publicznym charakterze. Co za tym idzie, możliwości działania straży w takich miejscach są mocno ograniczone, a często wykluczone.

Powinniśmy pamiętać, że straż miejska nie jest jedyną „formacją” strzegącą porządku publicznego, jest przecież jeszcze policja, organ państwowy, która odpowiedzialna jest m.in. za bezpieczeństwo obywateli. Policja ma zasięg ogólnopolski, zatrudnia znacznie więcej funkcjonariuszy niż największa nawet jednostka straży miejskiej/gminnej.
Przy okazji, trzeba zauważyć, że nie ma jednej straży miejskiej/gminnej. Jest czterysta kilkadziesiąt jednostek działających na podstawie jednej ustawy i przepisów wykonawczych do niej.

Wbrew pozorom, podział kompetencji bywa skomplikowanym problemem, szczególnie z punktu widzenia zwykłego mieszkańca. On mając kłopot, nie będzie zastanawiał się, kto może, kto powinien pomóc mu w jego rozwiązaniu, tylko np. dzwoni i zgłasza interwencję. Zgłasza i oczekuje, że jego problem zostanie rozwiązany. Dlatego właściwe działający strażnik, nie będzie mówił, że to nie ja, to kolega, tylko zrobi, co trzeba i przekaże niezbędne informacje policji lub innej, właściwej dla rozwiązania problemu służbie.

Kiedy więc zobaczycie, po swoim zgłoszeniu do nas, radiowóz policyjny, zamiast naszego, to zrozumcie, albo sprawa dotyczy kompetencji policji, albo chwilowo my jesteśmy zajęci przy innych interwencjach. Oczywiście, to działa również w przeciwnym kierunku i często my przejmujemy interwencje zgłaszane do dyżurnego policji.

Reasumując, powyższy wywód, nadzorujemy utrzymanie porządku publicznego na terenie miasta i reagujemy na przypadki jego naruszania, na podstawie waszych zgłoszeń, albo interwencji podejmowanych z własnej inicjatywy. Nadzorujemy zachowanie zasad obowiązujących w miejscach publicznych w wielu aspektach i na wiele sposobów, o szczegółach już wkrótce.




Zakaz korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec) został przedłużony

Informujemy, że ROZPORZĄDZENIEM PORZĄDKOWYM WOJEWODY ŚLĄSKIEGO z dnia 19 sierpnia 2024 r. Wojewoda Śląski Pan Marek Wójcik przedłużył zakaz korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec) do dnia 26 sierpnia 2024 r.

Pod pojęciem korzystania z wód rozumie się w szczególności spożywanie wody, wchodzenie do wody, kąpiel, połów i spożywanie ryb, pojenie zwierząt gospodarskich i domowych, używanie wody do celów gospodarczych, w tym podlewanie, uprawianie sportów wodnych i turystyki oraz inne działania wiążące się z bezpośrednim kontaktem z wodami.

Naruszenie zakazu podlega odpowiedzialności w trybie i na zasadach określonych w ustawie Kodeks Wykroczeń.




Lipiec 2024 w liczbach – zgłoszenia od mieszkańców

Codziennie reagujemy na Wasze zgłoszenia, w sprawach związanych z zagrożeniami różnego rodzaju.

Chcemy podzielić się z Wami informacjami na temat tego co szczególnie was niepokoiło.
Łącznie w lipcu przyjęliśmy 1197 zgłoszeń od mieszkańców.

Na początek informacje o „zegarze zgłoszeń” czyli zestawieniu zgłoszeń w kontekście przedziałów czasowych.

858 – wpłynęły pomiędzy godzinami 6:00 a 18:00,
Najwięcej – wpłynęło w przedziale 14:00-18:00 – 337,
339 – wpłynęło pomiędzy godzinami 18:00 a 6:00,
W przedziale 18:00-22:00 – 266.

Jakiego rodzaju były to zgłoszenia?
Zgłoszenia związane z zagrożeniami szeroko rozumianego porządku publicznego – 757 (63% wszystkich zgłoszeń)
Zgłoszenia dotyczące zagrożeń w ruchu drogowym – 438 (37 % wszystkich zgłoszeń)

W których Dzielnicach było ich najwięcej?

Śródmieście – 364,
Zagrożenia porządku publicznego  – 100
Zagrożenia w ruchu drogowym   – 177
 

Trynek – 102
Zagrożenia porządku publicznego – 84
Zagrożenia w ruchu drogowym  – 18
 

Wojska Polskiego – 79:
Zagrożenia porządku publicznego – 48
Zagrożenia w ruchu drogowym  – 31

Raz jeszcze, dziękujemy Wam za zaufanie do naszej służby, na rzecz mieszkańców Gliwic.
Nie wahajcie się, niezmiennie czekamy, na informacje o tym, co was niepokoi, przeszkadza lub utrudnia przebywanie w miejscach publicznych.




Nie wskazał komu udostępnił swój samochód

W internecie można znaleźć mnóstwo „mądrych” porad o tym, jak unikać odpowiedzialności za  wykroczenia, również drogowe. Nie będziemy z nimi dyskutować, bo sądowa rzeczywistość jest najlepszym argumentem przeciwko korzystaniu z tych „mądrości”.

O czym możecie przeczytać:
Przypomnienia o obowiązujących zasadach.
  Pierwsze,
  Drugie.
Co się wydarzyło?
Jak zareagował Sąd?

Na początek, dwa przypomnienia o obowiązujących zasadach

Pierwsze:

Art.  129b.  ustawy prawo o ruchu drogowym
1.  Kontrola ruchu drogowego w gminach lub miastach, które utworzyły straż gminną (miejską) może być wykonywana przez strażników gminnych (miejskich).
(…)
3. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w zakresie, o którym mowa w ust. 2, strażnicy gminni (miejscy) są upoważnieni do:
1) zatrzymania pojazdu, osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch lub  jadącego wierzchem;
2) sprawdzania dokumentów, o których mowa w art. 38, oraz weryfikacji danych o:
a) pojeździe, w tym danych o dokumentach pojazdu, w centralnej ewidencji pojazdów,
b) kierującym pojazdem w centralnej ewidencji kierowców;
(…)
4) legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z  drogi, używania pojazdu lub urządzenia wspomagającego ruch;
5) wydawania poleceń:
a) osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu,
b) kontrolowanemu uczestnikowi ruchu – co do sposobu jego zachowania;
6) sprawdzenia wykonania obowiązków określonych w art. 78 ust. 2;
7)  żądania od właściciela lub posiadacza pojazdu wskazania komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie;
8) ustalenia tożsamości kierującego pojazdem na podstawie danych z Rejestru Dowodów Osobistych;
(podkreślenia własne)

Drugie:

Art. 96. Kodeksu Wykroczeń
§ 1. Właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu dopuszcza:
1) do prowadzenia pojazdu osobę niemającą sprawności fizycznej lub psychicznej w stopniu umożliwiającym należyte prowadzenie pojazdu,
2) do prowadzenia pojazdu osobę niemającą wymaganych uprawnień,
3) do prowadzenia pojazdu osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka,
4)  pojazd do jazdy pomimo braku wymaganych dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdu do ruchu,
5)  pojazd do jazdy, pomimo że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i  przyrządy albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia,
6) do korzystania z pojazdu samochodowego w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem,
podlega karze grzywny.
(…)
§ 3. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie. (podkreślenie własne)

Czyli?

Każdy właściciel, użytkownik pojazdu ma ściśle określone obowiązki, podczas kontroli ruchu drogowego prowadzonej przez nas, ma takie obowiązki również w czasie czynności wyjaśniających prowadzonych w związku z wykryciem wykroczenia, którego sprawcą był kierujący pojazdem (w tym przypadku) udostępnionym przez jego właściciela lub użytkownika.

Co się wydarzyło?

W dniu 24 lutego 2024 r. doszło do wykroczenia drogowego popełnionego przez kierującego pojazdem, którego właścicielem jest bohater naszej historii. Kierujący nie zgłosił się do nas, po zawiadomieniu o wykroczeniu. W związku z tym do złożenia zeznań został wezwany właściciel pojazdu. Ten zaś uznał, że nie ma takiego obowiązku i nic i nikt go nie zmusi do podania wymaganych przez nas informacji.
Tym samym popełnił wykroczenie z art. 96 § 3 Kodeksu Wykroczeń. Stosowny wniosek trafił do Sądu Rejonowego w Gliwicach.

Jak zareagował Sąd?

Po analizie przedstawionych przez nas dowodów, w przedmiotowej sprawie, Sąd uznał, że okoliczności czynu i wina obwinionego nie budzą wątpliwości.
Obwiniony został uznany za winnego popełnienia wykroczenia z art. 96 § 3 Kodeksu wykroczeń. Sąd wymierzył mu karę grzywny w wysokości 400 zł oraz zobowiązał do pokrycia kosztów postępowania w kwocie łącznej 110 zł.




Seniorka potrzebująca pomocy

13 sierpnia 2024 r. około 13:05, podczas kontroli Placu Piastów, zauważyliśmy mężczyznę, który machał do nas. Okazało się, że na przystanku znajduje się seniorka, która zasłabła. Była przy niej jej córka, dowiedzieliśmy się też, że ktoś wezwał Zespół Ratownictwa Medycznego.
Do czasu przybycia medyków monitorowaliśmy funkcje życiowe kobiety. Po przybyciu ZRM pomogliśmy umieścić seniorkę na noszach, dalsze czynności przejęli ratownicy.

Dziękujemy za zaufanie.
Pamiętajcie!
Jeżeli widzicie coś niepokojącego w miejscu publicznym, coś co może zagrażać wam lub waszym bliskim, dajcie nam znać. Przyjedziemy, sprawdzimy i podejmiemy niezbędne działania.