Zagubiony mężczyzna

Wczorajszego wieczoru (25.09.2022 r.) otrzymaliśmy telefon od kierowcy autobusu linii 197. Poinformował nas, iż po dojechaniu do końcowego przystanku w dzielnicy Sośnica (rejon 3) zauważył niepełnosprawnego mężczyznę, który pozostał w autobusie. Pasażer nie był świadomy tego, gdzie się znajduje i gdzie jechał. Odebraliśmy Pana i zaopiekowaliśmy się nim do czasu, kiedy został przekazany pod opiekę rodziny.
Dziękujemy kierowcy za zaangażowanie się w pomoc! Nie bądźmy obojętni i reagujmy!




Podziękowania za podziękowania

Mimo, że nie wykonujemy swojej pracy dla podziękowań, jednak zawsze słowa „dziękuję” dają wiele satysfakcji.

Za list, który otrzymaliśmy od jednego z Mieszkańców oraz jego podziękowania – my również dziękujemy!




Warto wiedzieć

Jeśli nie stać Cię na skorzystanie z usług kancelarii prawnej, a potrzebujesz pomocy, możesz ją otrzymać bezpłatnie. Na plakatach widnieją numery kontaktowe i lokalizacje poszczególnych punktów. Warto też zajrzeć na dedykowaną dla miasta podstronę internetową. Znajdziecie tam przygotowane poradniki między innymi Prawo cywilne dla seniorów, Prawo rodzinne dla osób wchodzących w dorosłość, Prawo zakresu rozpoczęcia działalności gospodarczej, Prawo pracy i ubezpieczeń Społecznych i wiele innych ciekawych informacji.




Ujęty poszukiwany sprawca przestępstwa kradzieży karty płatniczej

art. 279 Kodeksu Karnego

1. Kto kradnie z włamaniem, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.




22 września – Europejski Dzień bez samochodu

Warto zostawić tego dnia samochód w garażu lub na parkingu i udać się do pracy piechotą lub na rowerze. Będzie to korzystne nie tylko dla środowiska i domowego budżetu, ale przede wszystkim dla naszego zdrowia.

Jeżeli odległość na to nie pozwala, warto skorzystać w tym dniu z darmowych przejazdów obsługiwanych przez ZTM, pod warunkiem posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Warto dbać o siebie, bliskich i środowisko. Planeta nam za to podziękuje.




Podsumowanie działalności od 1 stycznia do 31 sierpnia 2022 r.

Najwięcej zgłoszeń otrzymaliśmy z rejonu dzielnic: Śródmieście – 2280, Wojska Polskiego – 574, Trynek – 594. Z czym najczęściej do nas się zgłaszaliście? Ochrona środowiska i gospodarki odpadami – 1221 zgłoszeń, zakłócenia porządku publicznego – 1251 zgłoszeń, zagrożenia w ruchu drogowym – 3475 zgłoszeń.

Ogromnie pomocny jest również monitoring miejski Miasta Gliwice. Korzystamy z 856 kamer, dzięki którym codziennie ujawniamy nowe wykroczenia. W wymienionym okresie najwięcej ich było w dzielnicach: Śródmieście – 1977, Politechnika – 345, Zatorze – 171. Czego najczęściej dotyczyły? Zagrożenia w ruchu drogowym – 1546, zakłócenia porządku publicznego – 685, a także zagrożenia życia i zdrowia – 168.

Czy pora dnia ma wpływ na ilość interwencji? Zdecydowanie tak! Godziny od 10:00 do 18:00 to czas naszej wzmożonej pracy.

Te liczby odzwierciedlają nie tylko pracę jaką wykonujemy ale także to, co się dzieje w naszym mieście. Dzięki tym informacjom jesteśmy w stanie skuteczniej i szybciej podejmować interwencje. Największa ilość patroli planowana jest w dzielnicach, z których jest najwięcej zgłaszanych przez was problemów.

Niezmiennie zachęcamy was do reagowania jeśli jesteście światkami łamania prawa. Zgłaszajcie! Czekamy na was pod całodobowym numerem 986.




Eko-patrol w działaniu

Priorytetowym zadaniem zespołu „EKO” jest kontrola gospodarstw wyposażonych w kotły, kominki i piece. Podstawą do ich działania jest Uchwała Nr V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 07.04.2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.

W okresie od 26.05.2022 r . do 31.08.2022 r. przeprowadziliśmy 439 takich kontroli na terenie Gliwic, z czego 223 kontrole zrealizował „eko-patrol”.

Zajmują się także kontrolą przedsiębiorców i posesji oraz ogrodów działkowych, w zakresie przestrzegania obowiązków dotyczących utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości.  W ostatnim czasie takich kontroli przeprowadziliśmy 81.

Zadaniem „eko patrolu” jest także wykrywanie spalania odpadów na terenie Rodzinnych Ogrodów Działkowych. W ostatnich 3 miesiącach było ich aż 517.   

„Dzikie wysypiska” to następny problem, którym się zajmują. Kładziemy mocny nacisk na ochronę środowiska i piętnowanie działań, które  je zanieczyszczają. Znamy skalę zjawiska, podejmujemy działania żeby je ograniczyć.

I jedno z najnowszych działań, związanych z akcją  „czyste powietrze” to  kontrole u mieszkańców, u których stwierdziliśmy  kotły c.o. podlegające wymianie.  Kontrole te zaczęły się od 01.07.2022 r. Sprawdziliśmy 595 posesji w tym 297 przez zespół „EKO”, a także podjęliśmy 645 prób takich kontroli, z czego 287 przez zespół „EKO”.




Kolejny usunięty wrak z art. 50a Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym

Przypominamy:
Art.  50a Ustawy prawo o ruchu drogowym
1. Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza.




Pies szczekający w mieszkaniu, co można z tym zrobić.

Mieszkają z nami i tu zaczyna się problem.
Kiedy mamy dom jednorodzinny to nieistotne, ale kiedy mieszkamy w budynku wielorodzinnym, zdarzają się kłopoty. Musimy chodzić do pracy. Psy są zwierzętami stadnym, kiedy zostają same w domu, nudzą się i mogą szczekać. Kiedy słyszą coś na klatce schodowej, odzywa się instynkt, pies szczeka, jakby chciał powiedzieć „ja tu jestem i pilnuję”.
Takie zachowanie bywa uciążliwe, szczególnie dla osób pracujących w systemie zmianowym, które zwyczajnie chciałyby odpocząć.

Co zrobić, kogo zawiadomić? Straż Miejską?

Zanim podejmiecie taką decyzję, warto porozmawiać z właścicielem uciążliwego psa. Wyjaśnić, dlaczego jego zachowanie nam przeszkadza i z sąsiedzką życzliwością poprosić o rozwiązanie problemu.
Jeżeli nie osiągnęliście zamierzonego efektu, czas na inne podejście do sprawy.

Jeżeli to nie pomaga, warto zainteresować sprawą wspólnotę mieszkańców, administrację budynku. Być może pies jest uciążliwy również dla innych mieszkańców. 

Oczywiście, może stać się tak, że realizacja żadnej z powyższych propozycji nie przyniesie efektu.

Wtedy przyjdzie czas na bardziej zdecydowane kroki, czyli rozmowę z dzielnicowym Policji.




Komendant uhonorowany Złota Odznaką Honorową

9 września 2022 r. w Raszczycach (gmina Lyski) miała miejsce konferencja „Zarządzanie Bezpieczeństwem Lokalnym”, w jej trakcie Pan Janusz Bismor – Komendant Straży Miejskiej w Gliwicach otrzymał Złotą Odznakę Honorową za zasługi dla Województwa Śląskiego.

Odznaki wręczył Pan Dariusz Starzycki – Wicemarszałek Województwa Śląskiego. Asystował mu Pan Jacek Świerkocki – Przewodniczący Kapituły Odznaki.

Odznaki Honorowe otrzymali również:
Pan Adam Mandera – Komendant Straży Gminnej w Lyskach (odznaka złota),
Pan  Krzysztof Mocarski – Komendant Straży Miejskiej w  Rydłutowach (odznaka złota),

Pan Ireneusz Kosielski – Komendant Straży Miejskiej w Sosnowcu (odznaka srebrna)
Gratulujemy.




Hulajnogi elektryczne i ich użytkownicy…

Przypomnijmy.
Hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez jednego kierującego.
Ta definicja jasno wskazuje, na hulajnodze elektrycznej może jechać tylko jedna osoba. Przewóz pasażera jest zabroniony!

Kto może jeździć hulajnogą elektryczną? Każdy, kto jest pełnoletni, czyli ukończył 18 lat. W przypadku nieletnich, powyżej 10 roku życia, warunkiem jest posiadanie karty rowerowej. Młodsze dzieci mogą jeździć tylko w strefach zamieszkania i pod nadzorem osób dorosłych.

Od 1 stycznia 2022 r. hulajnogi elektryczne muszą spełniać ściśle określone warunki techniczne. Muszą posiadać co najmniej jeden hamulec, przednie i tylne oświetlenie, elementy odblaskowe, sygnał dźwiękowy, oraz „stopki” umożliwiające pozostawienie hulajnogi w pozycji stojącej.

Hulajnogą elektryczną można jeździć też po chodniku, czyli drodze dla pieszych. Muszą tu jednak być spełnione następujące warunki. Po pierwsze chodnik znajduje się wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 30 km/h i nie ma wydzielonego pasu ruchu dla rowerów. Kierujący hulajnogą elektryczną musi poruszać się z prędkością dostosowaną do prędkości pieszych.

Tak, hulajnoga elektryczna może poruszać się również po drodze publicznej, ściślej po jezdni. Należy tylko pamiętać o warunku koniecznym – na jezdni musi obowiązywać ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Jeżdżący hulajnogami elektrycznymi, mogą poruszać się po drogach dla rowerów lub tzw. pasach ruchu dla rowerów, jeżeli są wyznaczone dla kierunku, w którym porusza się kierujący hulajnogą. Dla tych dróg obowiązuje ograniczenie prędkości dla hulajnogi elektrycznej – 20 km/h.

To podstawowe zasady dotyczące hulajnóg elektrycznych i ich użytkowników.

Przypominamy, że za naruszenie zasad dotyczących poruszania się hulajnogami elektrycznymi ich użytkowników mogą spotkać konsekwencje prawne.

Warto pamiętać nie tylko o tym. Na drodze, również tej dla pieszych, rzadko jesteśmy sami. Dlatego myślmy o bezpieczeństwie swoim i innych. Bądźmy uprzejmi i życzliwi da siebie. Razem będziemy bezpieczni.
Szczegółowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych znajdziecie w ustawie – prawo o ruchu drogowym.

Foto: pixabay.com




… Ja tu tylko na chwilkę …

Poniedziałkowe popołudnie (12 września 2022 r.) ul. Daszyńskiego (dzielnica Wójtowa Wieś, rejon 5). Na chodniku stoi zaparkowany wszystkim czterema kołami, samochód. Kierujący wjeżdżając na chodnik, zablokował go w całości, nie pozostawiając nawet minimalnego przejścia dla pieszych.

I druga sytuacja. Dwa dni później (14 września 2022 r.). Zupełnie inna część miasta. ul. Marii Curie Skłodowskiej (dzielnica politechnika, rejon 3) kierujący pojazdem marki BMW, wjechał na chodnik, blokując go niemal całkowicie i tak przy okazji blokując wejście na przejęcie dla pieszych.

Formalnie, kierujący pojazdami popełnili wykroczenia z art.97 kodeksu wykroczeń w związku z art. 47 ust.2. prawa o ruchu drogowym.

Art.47 ust.2 prawa o ruchu drogowym

Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 1 i 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

Warunki dopuszczające postój to:
1)  na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
2)  szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;

Niestety to nie wszystko. Na zdjęciu widać przejście dla pieszych. Nie znamy dokładnej odległości od przejścia dla pieszych do samochodu stojącego na chodniku, ale z pewnością jest to mniej niż 10 metrów.

W drugim przypadku nie ma wątpliwości, postój pojazdu uniemożliwia bezpieczne skorzystanie z przejścia dla pieszych.

Art.  49.  Ust.1 pkt 2 prawa o ruchu drogowym
1.  Zabrania się zatrzymania pojazdu:
2)  na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem; (podkreślenie własne)

Reasumując, zachowanie obydwu kierujących wyczerpuje znamiona wykroczeń z art. 97 kodeksu wykroczeń w związku z art. 47 ust. 2 oraz 49 ust.1, pkt 2 prawa o ruchu drogowym.
Możemy się domyślać, co się wydarzyło.

„Ja tylko na chwilę, ja tylko na pięć minut, a komu to przeszkadza…” takich i innych prób uzasadnienia łamania zasad znamy wiele.

Nie ma uzasadnienia dla zachowań widocznych na zdjęciach. Kierujący nie tylko złamał zasady ruchu drogowego, ale również, utrudnił życie innym, zmuszając ich do przechodzenia po trawniku lub wychodzenia na drogę.

Czy brak miejsca postojowego w najbliższej okolicy usprawiedliwia takie zachowania? Nie usprawiedliwia w żaden sposób.

Tak nie wolno, nie wolno i już…