Przypominamy. Hulajnogi elektryczne i ich użytkownicy…

Ładna pogoda, sprzyja wycieczkom, również tym na hulajnogach.

Widzimy je codziennie na ulicach, w ruchu, stojące lub niedbale porzucone. Ich użytkownicy, choć często nie przyjmują tego do wiadomości, mają obowiązki, tak, jak każdy uczestnik ruchu drogowego.
 

Przypomnijmy.
Hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez jednego kierującego.
Ta definicja jasno wskazuje, na hulajnodze elektrycznej może jechać tylko jedna osoba. Przewóz pasażera jest zabroniony!

Kto może jeździć hulajnogą elektryczną? Każdy, kto jest pełnoletni, czyli ukończył 18 lat. W przypadku nieletnich, powyżej 10 roku życia, warunkiem legalnego poruszania się hulajnogą, jest posiadanie karty rowerowej. Młodsze dzieci mogą jeździć tylko w strefach zamieszkania i pod nadzorem osób dorosłych.

Od 1 stycznia 2022 r. hulajnogi elektryczne muszą spełniać ściśle określone warunki techniczne. Muszą posiadać co najmniej jeden hamulec, przednie i tylne oświetlenie, elementy odblaskowe, sygnał dźwiękowy, oraz „stopki” umożliwiające pozostawienie hulajnogi w pozycji stojącej.

Hulajnogą elektryczną można jeździć też po chodniku, czyli drodze dla pieszych. Muszą tu jednak być spełnione następujące warunki.

Po pierwsze. Chodnik znajduje się wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 30 km/h i nie ma wydzielonego pasu ruchu dla rowerów.

Po drugie. Kierujący hulajnogą elektryczną musi poruszać się z prędkością dostosowaną do prędkości pieszych.

Tak, hulajnogą elektryczną można poruszać się również po drodze publicznej, ściślej po jezdni.

Należy tylko pamiętać o warunku koniecznym – na jezdni musi obowiązywać ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Jeżdżący hulajnogami elektrycznymi, mogą poruszać się po drogach dla rowerów lub tzw. pasach ruchu dla rowerów, jeżeli są wyznaczone dla kierunku, w którym porusza się kierujący hulajnogą. Dla tych dróg obowiązuje ograniczenie prędkości dla hulajnogi elektrycznej – 20 km/h.

To podstawowe zasady dotyczące hulajnóg elektrycznych i ich użytkowników.

Przypominamy, że za naruszenie zasad dotyczących poruszania się hulajnogami elektrycznymi ich użytkowników mogą spotkać konsekwencje prawne.

Warto pamiętać nie tylko o tym. Na drodze, również tej dla pieszych, rzadko jesteśmy sami. Dlatego myślmy o bezpieczeństwie swoim i innych. Bądźmy uprzejmi i życzliwi da siebie. Razem będziemy bezpieczni. Szczegółowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych znajdziecie w ustawie – prawo o ruchu drogowym.




Ciepły czerwcowy weekend

Kolejny weekend czerwca przebiegł bardzo spokojnie. Był bardzo ciepły, momentami upalny.

15.06.-16.06.2024 r. przyjęliśmy od was 58 zgłoszeń.

Z czego:
22 – dotyczyły bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym
36 – to zgłoszenia o naruszeniach porządku publicznego.

W sobotę braliśmy udział w zabezpieczeniu spokojnego przebiegu Mistrzostw w Darcie w hali Prezero Arena, uczestniczyliśmy także w Pikniku Rodzinnym w dzielnicy Sośnica (Rejon 3).

W dniach 15.06.-16.06.2024 r. podjęliśmy 184 interwencje różnego rodzaju.




Nietrzeźwi nieletni

14 czerwca 2024 r. około 20:30 na ulicy Łużyckiej (Dzielnica Politechnika, Rejon 6) podbiegły do nas dwie osoby z informacją, że w toalecie jednego z lokali gastronomicznych zamknęły się dwie osoby, prawdopodobnie nieletnie, nie odzywają się i nie wychodzą od dłuższego czasu.

Na miejscu okazało się, rzeczywiście, że to nieletni i że są pod wpływem alkoholu. Jednej z nich udzieliliśmy pierwszej pomocy, na miejsce wezwaliśmy Zespół Ratownictwa medycznego i właściwe służby, które przejęły dalsze postępowanie w sprawie.




Pogryzienie

11 czerwca 2024 r.  w okolicy jednego z ogródków działkowych w dzielnicy Ostropa (Rejon 5), zatrzymał nas mężczyzna, który oświadczył , że został pogryziony przez psa.

Dość szybko udało się nam ustalić właściciela psa.

Na szczęście zwierzę miało aktualne szczepienia przeciwko wściekliźnie, co pozwoliło ugryzionemu na uniknięcie bolesnej terapii.
Wobec jego właściciela wyciągnęliśmy konsekwencje przewidziane prawem.




Dzikie wysypisko śmieci zlikwidowane

Kiedy mówimy o działaniu eko-patrolu, mówimy – dla nas nie ma rzeczy niemożliwych, bywają trudne, ale… 😊 takie też załatwiamy… 😊
Eko-patrol to nasi specjaliści od rozwiązywania trudnych problemów.

23 maja 2024 r. w trakcie penetracji jednego z dzikich wysypisk śmieci, w dzielnicy Politechnika, udało się nam ustalić, do kogo należą śmieci, których właściciel pozbył się w sposób absolutnie niezgodny z prawem.

Kiedy pojawiliśmy się u sprawcy, był bardzo zaskoczony. Zobowiązał się do posprzątania zaśmieconego terenu. Poniósł też konsekwencje prawne swojego zachowania.

Kontrola, przeprowadzona przez nas w dniu 09.06.2024 r. dowiodła, że sprawca zaśmiecenia wywiązał się obietnicy, teren został posprzątany.




Przypominamy.  Uwaga – upał. Porady na skwary

Już za kilka dni, może nadejść pierwsza fala. Fala upałów, w dzień przekraczających 30 – 32 stopnie Celsjusza.
W słońcu odczuwalna temperatura może być znacznie wyższa i może zagrażać zdrowiu i życiu ludzi, a także zwierząt. Chcemy przypomnieć podstawowe zasady ochrony własnego zdrowia.

Przede wszystkim:
• ogranicz przebywanie w pełnym słońcu do niezbędnego minimum,
• noś nakrycie głowy,
• pij dużo wody, najlepiej niegazowanej,
• unikaj wysiłku fizycznego,
• nie zostawiaj dzieci i zwierząt w samochodzie,
• nie pij alkoholu, bo odwadnia organizm,
• jeśli nie musisz, nie wychodź z domu,
• w ciągu dnia zamknij i zasłoń okna,
• stosuj filtry z kremem UV,
• noś lekką i przewiewną odzież.

Oczywiście, pamiętajcie o zasadach bezpiecznego wypoczynku nad wodą. Tylko zdroworozsądkowe podejście zapewnia bezpieczeństwo w okresie letnim (i nie tylko).




Maj 2024 w liczbach – zgłoszenia od mieszkańców

Codziennie reagujemy na Wasze zgłoszenia, w sprawach związanych z zagrożeniami różnego rodzaju.

Chcemy podzielić się z Wami informacjami na temat tego co szczególnie was niepokoiło.
Łącznie w maju przyjęliśmy 1100 zgłoszeń od mieszkańców.

Na początek informacje o „zegarze zgłoszeń” czyli zestawieniu zgłoszeń w kontekście przedziałów czasowych.

803 – wpłynęły pomiędzy godzinami 6:00 a 18:00 (73 % wszystkich zgłoszeń)
Najwięcej – wpłynęło w przedziale 10:00-14:00 – 311 (39 % zgłoszeń w omawianym zakresie czasu)

297 – wpłynęło pomiędzy godzinami 18:00 a 6:00 (27 % wszystkich zgłoszeń).
Najwięcej – wpłynęło w przedziale 18:00-22:00 – 251 (84 % zgłoszeń w omawianym zakresie czasu).

Jakiego rodzaju były to zgłoszenia?

Zgłoszenia związane z zagrożeniami szeroko rozumianego porządku publicznego – 615 (56% wszystkich zgłoszeń)
Zgłoszenia dotyczące zagrożeń w ruchu drogowym – 485 (44 % wszystkich zgłoszeń)

W których Dzielnicach było ich najwięcej?

Śródmieście – 277 (25 % wszystkich zgłoszeń):
Zagrożenia porządku publicznego  – 100
Zagrożenia w ruchu drogowym   – 177

Wojska Polskiego – 91 (8% wszystkich zgłoszeń):
Zagrożenia porządku publicznego – 53
Zagrożenia w ruchu drogowym  – 38

Trynek – 87 (7 % wszystkich zgłoszeń): 
Zagrożenia porządku publicznego – 53
Zagrożenia w ruchu drogowym  – 38

Raz jeszcze, dziękujemy Wam za zaufanie do naszej służby, na rzecz mieszkańców Gliwic.
Nie wahajcie się, niezmiennie czekamy, na informacje o tym, co was niepokoi, przeszkadza lub utrudnia przebywanie w miejscach publicznych.




Podziękowanie za udział w ponaddzielnicowym przedsięwzięciu

Gliwice 10.06.2024

Komendant Straży Miejskiej

Dotyczy: udziału w ponaddzielnicowym przedsięwzięciu w dniu 08 czerwca 2024 г w Gliwicach ul. Obrońców Pokoju 4 tereny wokół szkoły podstawowej nr.39

W imieniu Rad Dzielnic tj. Rada Dzielnicy Sikornik, Rada Dzielnicy Sośnica, Rada Dzielnicy Stare Gliwice, Rada Dzielnicy Zatorze, Rada Dzielnicy Obrońców Pokoju, Rada Dzielnicy Żerniki, Rada Dzielnicy Gliwice Ostropa, Rada Dzielnicy Wilcze Gardło, Rada Dzielnicy Szobiszowice dziękujemy za zaangażowani, profesjonalne prezentacje i włączenie mieszkańców do korzystania z przygotowanych przez Państwa atrakcji podczas II Międzydzielnicowego Turnieju Piłkarskiego w dniu 08 czerwca 2024 roku.




Mężczyzna na Placu Piastów potrzebował pomocy

W ubiegły poniedziałek (03.06.2024 r.) wieczorem, zauważyliśmy na Placu Piastów (Dzielnica Śródmieście, Rejon 6) siedzącego na schodach skulonego mężczyznę, który miał otarcie na głowie i opatrunek na dłoni.
W trakcie rozmowy poprosił o wodę, którą od nas otrzymał, ponieważ w trakcie rozmowy mężczyzna chwilowo tracił kontakt z rzeczywistością, wezwaliśmy na miejsce Zespół Ratownictwa Medycznego.

Do przyjazdu ratowników ułożyliśmy mężczyznę w pozycji bocznej, bezpiecznej i monitorowaliśmy jego stan.
Po ich przyjeździe i zbadaniu mężczyzny, przewieźliśmy go do wytrzeźwienia w Izbie Wytrzeźwień.




Podziękowanie od grupy „Misie”

Podziękowanie

Serdecznie dziękujemy za miłe spotkanie, przybliżenie nam swojej pracy zawodowej orz omówienie zasad bezpieczeństwa.

Grupa „Misie”
ZSP nr 9 w Gliwicach




Nieprzytomny mężczyzna

07.06.2024 r. podczas działań w rejonie Dworca PKP podbiegł do nas mężczyzna mówiący, że niedaleko, na Placu Bohaterów Getta Warszawskiego (Dzielnica Śródmieście, rejon 6) na chodniku leży młody mężczyzna.

Niezwłocznie udaliśmy się na miejsce, gdzie znaleźliśmy wskazaną osobę.

Z uwagi na możliwe dolegliwości wezwaliśmy na miejsce Zespół Ratownictwa Medycznego, który zabrał mężczyznę do szpitala.

Dziękujemy zgłaszającemu za zaufanie. Dzięki temu pomoc dotarła szybko i sprawnie.




Drugi weekend czerwca – zgłoszenia, zgłoszenia, choć nie tylko…

Sobota to dla nas dzień pracy jak co dzień. 08.06.2024 r. na terenie miasta trwały „IGRY 2024” Prowadziliśmy działania w rejonie ulicy Akademickiej, Łużyckiej (dzielnica Politechnika, Rejon 3) i Parku Chrobrego (Dzielnica Śródmieście, rejon 6).

Naszym celem było niedopuszczenie do zakłócania porządku publicznego.
Cieszymy się, że impreza zakończyła się bez incydentów.
 

Niedziela stała pod znakiem wyborów do Parlamentu Europejskiego. Od godziny 6:00 do 22:00 kontrolowaliśmy ład i porządek w okolicach obwodowych komisji wyborczych. Łącznie przeprowadziliśmy 69 kontroli, podczas których nie stwierdziliśmy żadnych nieprawidłowości.
Pomiędzy 21:00 a 8:00 prowadziliśmy też działania wspierające, związane z działaniem miejskiej komisji wyborczej.

Oczywiście to nie wszystko
 

W sobotę i niedzielę (08-09.06.2024 r.) Zgłosiliście do nas 69 interwencji, z czego:
36 dotyczyło zagrożeń o charakterze porządkowym,
33 dotyczyło interwencji związanych z zagrożeniami dla bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym.

Podjęliśmy 335 interwencji.

Dziękujemy Wam za zaufanie do naszej służby na rzecz mieszkańców Gliwic.
Nie wahajcie się, niezmiennie czekamy, na informacje o tym, co was niepokoi, przeszkadza lub utrudnia przebywanie w miejscach publicznych.