No to po co oni są, ci strażnicy miejscy?

„Bo nawet nie pilnują porządku na meczu”, „bo bandziorów się boją” a tak w ogóle to darmozjady, itp., itd.

Czy powinniście wiedzieć, czym zajmuje się straż miejska? Oczywiście, że tak.
Czy powinniście wiedzieć, co robi i dlaczego to robi? Z pewnością!

Chcemy dać wam możliwość zrozumienia.
 

Zaczniemy od podstaw.
 

Straż Miejska to samorządowa, umundurowana formacja powołana do ochrony porządku publicznego.

Tak mówi art. 1.1. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych.

Samorządowa, bo działająca w strukturach samorządu gminnego, albo jako samodzielna jednostka, albo wydział Urzędu Miasta.

Umundurowana, ponieważ używa mundurów jako swego rodzaju kodu identyfikacyjnego, pozwalającego na rozpoznanie strażników miejskich.

Powołana do ochrony porządku publicznego… Tu pora na nieco dłuższe wyjaśnienie. W naszym systemie prawnym brak jest obowiązującej definicji tego pojęcia. Poniżej przytaczamy dwie z wielu dostępnych, autorstwa Franciszka Mroczko: „Porządek publiczny jest faktycznie istniejącym układem stosunków społecznych, uregulowany przez zespół norm prawnych i innych norm społecznie akceptowanych, gwarantujący niezakłócone i bezkonfliktowe funkcjonowanie jednostek w społeczeństwie. Porządek publiczny dotyczy wszystkich stosunków społecznych regulowanych przez prawo i inne normy, które zachodzą w przestrzeni publicznej.”

Wg. Wacława Kubali „Przez porządek publiczny należy rozumieć istniejący stan stosunków i urządzeń społecznych zapewniających bezpieczeństwo, spokój oraz ład w miejscach ogólnie dostępnych, regulowany normami i zasadami współżycia społecznego”.

Cóż więc, biorąc pod uwagę zapis ustawowy i przytoczone definicje robimy my, strażnicy miejscy?

Pilnujemy i egzekwujemy przestrzeganie zespołu norm prawnych i innych norm społecznie akceptowalnych.

Potocznie rzecz ujmując, pilnujemy, by zasady obowiązujące w miejscach publicznych były przestrzegane. Przede wszystkim tych zasad, których łamanie zostało określone jako zabronione przez ustawę kodeks wykroczeń. Nie będziemy wymieniać ich wszystkich.

Użyliśmy określenia „miejsca publiczne” – to kolejne pojęcie, które nie ma ścisłej definicji w polskim systemie prawnym. Znowu, w pewnym uproszczeniu, przyjęło się mówić, że to miejsce, do którego ma dostęp bliżej nieokreślona liczba osób, w bliżej nieokreślonej porze doby”.

Zatem wszędzie tam, gdzie dostęp jest w jakikolwiek sposób ograniczony, nie możemy mówić o jego publicznym charakterze. Co za tym idzie, możliwości działania straży w takich miejscach są mocno ograniczone, a często wykluczone.

Powinniśmy pamiętać, że straż miejska nie jest jedyną „formacją” strzegącą porządku publicznego, jest przecież jeszcze policja, organ państwowy, która odpowiedzialna jest m.in. za bezpieczeństwo obywateli. Policja ma zasięg ogólnopolski, zatrudnia znacznie więcej funkcjonariuszy niż największa nawet jednostka straży miejskiej/gminnej.
Przy okazji, trzeba zauważyć, że nie ma jednej straży miejskiej/gminnej. Jest czterysta kilkadziesiąt jednostek działających na podstawie jednej ustawy i przepisów wykonawczych do niej.

Wbrew pozorom, podział kompetencji bywa skomplikowanym problemem, szczególnie z punktu widzenia zwykłego mieszkańca. On mając kłopot, nie będzie zastanawiał się, kto może, kto powinien pomóc mu w jego rozwiązaniu, tylko np. dzwoni i zgłasza interwencję. Zgłasza i oczekuje, że jego problem zostanie rozwiązany. Dlatego właściwe działający strażnik, nie będzie mówił, że to nie ja, to kolega, tylko zrobi, co trzeba i przekaże niezbędne informacje policji lub innej, właściwej dla rozwiązania problemu służbie.

Kiedy więc zobaczycie, po swoim zgłoszeniu do nas, radiowóz policyjny, zamiast naszego, to zrozumcie, albo sprawa dotyczy kompetencji policji, albo chwilowo my jesteśmy zajęci przy innych interwencjach. Oczywiście, to działa również w przeciwnym kierunku i często my przejmujemy interwencje zgłaszane do dyżurnego policji.

Reasumując, powyższy wywód, nadzorujemy utrzymanie porządku publicznego na terenie miasta i reagujemy na przypadki jego naruszania, na podstawie waszych zgłoszeń, albo interwencji podejmowanych z własnej inicjatywy. Nadzorujemy zachowanie zasad obowiązujących w miejscach publicznych w wielu aspektach i na wiele sposobów, o szczegółach już wkrótce.




Zakaz korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec) został przedłużony

Informujemy, że ROZPORZĄDZENIEM PORZĄDKOWYM WOJEWODY ŚLĄSKIEGO z dnia 19 sierpnia 2024 r. Wojewoda Śląski Pan Marek Wójcik przedłużył zakaz korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec) do dnia 26 sierpnia 2024 r.

Pod pojęciem korzystania z wód rozumie się w szczególności spożywanie wody, wchodzenie do wody, kąpiel, połów i spożywanie ryb, pojenie zwierząt gospodarskich i domowych, używanie wody do celów gospodarczych, w tym podlewanie, uprawianie sportów wodnych i turystyki oraz inne działania wiążące się z bezpośrednim kontaktem z wodami.

Naruszenie zakazu podlega odpowiedzialności w trybie i na zasadach określonych w ustawie Kodeks Wykroczeń.




Lipiec 2024 w liczbach – zgłoszenia od mieszkańców

Codziennie reagujemy na Wasze zgłoszenia, w sprawach związanych z zagrożeniami różnego rodzaju.

Chcemy podzielić się z Wami informacjami na temat tego co szczególnie was niepokoiło.
Łącznie w lipcu przyjęliśmy 1197 zgłoszeń od mieszkańców.

Na początek informacje o „zegarze zgłoszeń” czyli zestawieniu zgłoszeń w kontekście przedziałów czasowych.

858 – wpłynęły pomiędzy godzinami 6:00 a 18:00,
Najwięcej – wpłynęło w przedziale 14:00-18:00 – 337,
339 – wpłynęło pomiędzy godzinami 18:00 a 6:00,
W przedziale 18:00-22:00 – 266.

Jakiego rodzaju były to zgłoszenia?
Zgłoszenia związane z zagrożeniami szeroko rozumianego porządku publicznego – 757 (63% wszystkich zgłoszeń)
Zgłoszenia dotyczące zagrożeń w ruchu drogowym – 438 (37 % wszystkich zgłoszeń)

W których Dzielnicach było ich najwięcej?

Śródmieście – 364,
Zagrożenia porządku publicznego  – 100
Zagrożenia w ruchu drogowym   – 177
 

Trynek – 102
Zagrożenia porządku publicznego – 84
Zagrożenia w ruchu drogowym  – 18
 

Wojska Polskiego – 79:
Zagrożenia porządku publicznego – 48
Zagrożenia w ruchu drogowym  – 31

Raz jeszcze, dziękujemy Wam za zaufanie do naszej służby, na rzecz mieszkańców Gliwic.
Nie wahajcie się, niezmiennie czekamy, na informacje o tym, co was niepokoi, przeszkadza lub utrudnia przebywanie w miejscach publicznych.




Nie wskazał komu udostępnił swój samochód

W internecie można znaleźć mnóstwo „mądrych” porad o tym, jak unikać odpowiedzialności za  wykroczenia, również drogowe. Nie będziemy z nimi dyskutować, bo sądowa rzeczywistość jest najlepszym argumentem przeciwko korzystaniu z tych „mądrości”.

O czym możecie przeczytać:
Przypomnienia o obowiązujących zasadach.
  Pierwsze,
  Drugie.
Co się wydarzyło?
Jak zareagował Sąd?

Na początek, dwa przypomnienia o obowiązujących zasadach

Pierwsze:

Art.  129b.  ustawy prawo o ruchu drogowym
1.  Kontrola ruchu drogowego w gminach lub miastach, które utworzyły straż gminną (miejską) może być wykonywana przez strażników gminnych (miejskich).
(…)
3. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w zakresie, o którym mowa w ust. 2, strażnicy gminni (miejscy) są upoważnieni do:
1) zatrzymania pojazdu, osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch lub  jadącego wierzchem;
2) sprawdzania dokumentów, o których mowa w art. 38, oraz weryfikacji danych o:
a) pojeździe, w tym danych o dokumentach pojazdu, w centralnej ewidencji pojazdów,
b) kierującym pojazdem w centralnej ewidencji kierowców;
(…)
4) legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z  drogi, używania pojazdu lub urządzenia wspomagającego ruch;
5) wydawania poleceń:
a) osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu,
b) kontrolowanemu uczestnikowi ruchu – co do sposobu jego zachowania;
6) sprawdzenia wykonania obowiązków określonych w art. 78 ust. 2;
7)  żądania od właściciela lub posiadacza pojazdu wskazania komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie;
8) ustalenia tożsamości kierującego pojazdem na podstawie danych z Rejestru Dowodów Osobistych;
(podkreślenia własne)

Drugie:

Art. 96. Kodeksu Wykroczeń
§ 1. Właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu dopuszcza:
1) do prowadzenia pojazdu osobę niemającą sprawności fizycznej lub psychicznej w stopniu umożliwiającym należyte prowadzenie pojazdu,
2) do prowadzenia pojazdu osobę niemającą wymaganych uprawnień,
3) do prowadzenia pojazdu osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka,
4)  pojazd do jazdy pomimo braku wymaganych dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdu do ruchu,
5)  pojazd do jazdy, pomimo że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i  przyrządy albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia,
6) do korzystania z pojazdu samochodowego w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem,
podlega karze grzywny.
(…)
§ 3. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie. (podkreślenie własne)

Czyli?

Każdy właściciel, użytkownik pojazdu ma ściśle określone obowiązki, podczas kontroli ruchu drogowego prowadzonej przez nas, ma takie obowiązki również w czasie czynności wyjaśniających prowadzonych w związku z wykryciem wykroczenia, którego sprawcą był kierujący pojazdem (w tym przypadku) udostępnionym przez jego właściciela lub użytkownika.

Co się wydarzyło?

W dniu 24 lutego 2024 r. doszło do wykroczenia drogowego popełnionego przez kierującego pojazdem, którego właścicielem jest bohater naszej historii. Kierujący nie zgłosił się do nas, po zawiadomieniu o wykroczeniu. W związku z tym do złożenia zeznań został wezwany właściciel pojazdu. Ten zaś uznał, że nie ma takiego obowiązku i nic i nikt go nie zmusi do podania wymaganych przez nas informacji.
Tym samym popełnił wykroczenie z art. 96 § 3 Kodeksu Wykroczeń. Stosowny wniosek trafił do Sądu Rejonowego w Gliwicach.

Jak zareagował Sąd?

Po analizie przedstawionych przez nas dowodów, w przedmiotowej sprawie, Sąd uznał, że okoliczności czynu i wina obwinionego nie budzą wątpliwości.
Obwiniony został uznany za winnego popełnienia wykroczenia z art. 96 § 3 Kodeksu wykroczeń. Sąd wymierzył mu karę grzywny w wysokości 400 zł oraz zobowiązał do pokrycia kosztów postępowania w kwocie łącznej 110 zł.




Seniorka potrzebująca pomocy

13 sierpnia 2024 r. około 13:05, podczas kontroli Placu Piastów, zauważyliśmy mężczyznę, który machał do nas. Okazało się, że na przystanku znajduje się seniorka, która zasłabła. Była przy niej jej córka, dowiedzieliśmy się też, że ktoś wezwał Zespół Ratownictwa Medycznego.
Do czasu przybycia medyków monitorowaliśmy funkcje życiowe kobiety. Po przybyciu ZRM pomogliśmy umieścić seniorkę na noszach, dalsze czynności przejęli ratownicy.

Dziękujemy za zaufanie.
Pamiętajcie!
Jeżeli widzicie coś niepokojącego w miejscu publicznym, coś co może zagrażać wam lub waszym bliskim, dajcie nam znać. Przyjedziemy, sprawdzimy i podejmiemy niezbędne działania.




Usuwanie porzuconych pojazdów, w praktyce…

24 lipca 2024 roku opublikowaliśmy informację o zasadach usuwania pojazdów porzuconych, długotrwale nieużywanych lub bez tablic rejestracyjnych.
Szczegóły znajdziecie tutaj.

Była teoria, czas na praktykę…

Dziś o dwóch przypadkach usunięcia  z ulic Gliwic pojazdów spełniających kryteria z art. 50 a ustawy prawo o ruchu drogowym.

9 sierpnia 2024 r. na ulicy Liliowej (dzielnica Trynek, rejon 4) wydaliśmy dyspozycję usunięcia pojazdu w trybie artykułu 50a ustawy prawo o ruchu drogowym. W „ostatnią drogę” ruszył pojazd marki Citroen.

13 sierpnia 2024 r. kolejną dyspozycję usunięcia pojazdu wydaliśmy na ulicy Wybrzeże Wojska Polskiego (dzielnica Śródmieście, rejon 6). W „ostatnią drogę”, również w trybie artykułu 50a ustawy prawo o ruchu drogowym ruszył  pojazd nieużytkowany marki Volkswagen.




Miejscowe zagrożenia… 

Jednym z zadań Straży Miejskiej jest, określone w art.11 ust.1 pkt 3 ustawy o strażach gminnych:
„współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;”

I właśnie o takich działaniach chcemy wam dzisiaj opowiedzieć. Ściślej mówiąc o współdziałaniu w zakresie usuwania miejscowych zagrożeń.

12 sierpnia 2024 r. podczas rutynowych działań, na ulicy Rybnickiej natrafiliśmy na złamane drzewo, które mogło zagrażać bezpieczeństwu ludzi.

Zabezpieczyliśmy miejsce przed dostępem osób trzecich. Strażacy z Państwowej Straży Pożarnej usunęli pień i gałęzie z chodnika.

Miejsce, gdzie został złożony pocięty pień i gałęzie wygrodziliśmy taśmą ostrzegawczą.

13 sierpnia 2024 r. podczas działań w rejonie ul. Słowackiego (dzielnica Wójtowa Wieś, rejon 5)  – zauważyliśmy suche zwisające z drzewa gałęzie zawieszone nad terenem zielonym, gdzie ludzie często wyprowadzają swoje psy. Dzięki pomocy strażaków z OSP teren został zabezpieczony.




Zaniedbany pies, podziękowania za interwencję

Szczegóły możecie poznać  tutaj.

Kilka dni później dyżurny naszej jednostki odebrał telefon, poniżej przedstawiamy skrócony zapis rozmowy.
– Dzień dobry, tu dyżurny Straży Miejskiej w Gliwicach (…)
– Dzień dobry, ja dzwonię, żeby wam wszystkim w straży Miejskiej podziękować. W zeszłym tygodniu  dzwoniłam do Państwa z prośbą o interwencję, chodziło o psa wilczura, na ulicy Pszczyńskiej.
Ja bardzo serdecznie Państwu dziękuję, że tak szybko i wspaniale zareagowaliście, dzięki czemu ten pies ma trochę lepsze warunki niż wcześniej.
Jeszcze raz bardzo serdecznie wam wszystkim dziękuję. Dzwoniłam do wielu instytucji w tym dniu, nikt nie odbierał, w końcu przeczytałam w internecie, że taką interwencję można zgłosić również do was.
Dziękuję, podjęliście interwencję szybko i sprawnie, mam nadzieję, że te mężczyzna zrozumie, w czym problem i zajmie się psem, bo on ma chyba łapy chore, a cały czas w tym kojcu siedzi.
Wszystkiego dobrego wam życzę, dobrej, spokojnej i bezpiecznej służby. (…)

Dziękujemy za zaufanie, dziękujemy za ocenę naszej pracy.
 

Pamiętajcie,
Jeżeli coś was niepokoi, coś powoduje, że czujecie się zagrożeniu, dajcie nam znać, przyjedziemy, sprawdzimy i podejmiemy odpowiednie działania.




Uprzątnięte dzikie wysypisko śmieci

29 lipca 2024 r. około godziny 13:25 stwierdziliśmy, że na ulicy Nadrzecznej (Dzielnica Wojska Polskiego, rejon 5) pojawiły się takie właśnie odpady.

Wstępne czynności wykazały ze ktoś pozbył się m.in. dokumentów zawierających dane osobowe. Kilka dni później po ustaleniu sprawcy zobowiązaliśmy go do oczyszczenia zaśmieconego terenu. Wyciągnęliśmy też wobec niego konsekwencje przewidziane prawem.

Teren został uprzątnięty.

Przypominamy

art. 145 Kodeksu Wykroczeń

§ 1. Kto zanieczyszcza lub zaśmieca obszar kolejowy lub miejsca dostępne dla publiczności, a w szczególności drogę, ulicę, plac, ogród, trawnik lub zieleniec,
podlega karze grzywny nie niższej niż 500 złotych.
§ 2. Usiłowanie wykroczenia określonego w § 1 oraz podżeganie do niego i pomocnictwo są karalne.
§ 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 można orzec obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.




Zakaz korzystania z wód zbiornika Dzierżno i sekcji IV Kanału Gliwickiego

Informujemy, że 5 sierpnia 2024 r. Wojewoda Śląski Pan Marek Wójcik wprowadził Rozporządzeniem Porządkowym zakaz korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec).
Pod pojęciem korzystania z wód rozumie się w szczególności spożywanie wody, wchodzenie do wody, kąpiel, połów i spożywanie ryb, pojenie zwierząt gospodarskich i domowych, używanie wody do celów gospodarczych, w tym podlewanie, uprawianie sportów wodnych i turystyki oraz inne działania wiążące się z bezpośrednim kontaktem z wodami.
Zakaz obowiązuje do 19 sierpnia 2024 r.
Naruszenie zakazu podlega odpowiedzialności w trybie i na zasadach określonych w ustawie Kodeks Wykroczeń.

Źródło:
Rozporządzenie Porządkowe Wojewody Śląskiego z dnia 5 sierpnia 2024 r. w sprawie wprowadzenia zakazu korzystania z wód zbiornika Dzierżno Duże oraz sekcji IV Kanału Gliwickiego w km od 21+570 do 30+980 (od śluzy Dzierżno do śluzy Rudziniec) Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego Poz.5438




Zakłócał porządek publiczny

3 sierpnia 2024 r. około 23:00 podczas kontroli porządku publicznego, na Rynku (Dzielnica Śródmieście, Rejon 6) ujęliśmy nietrzeźwego mężczyznę, który zakłócał porządek publiczny, głośno krzycząc i używając słów wulgarnych. Został przewieziony do Izby Wytrzeźwień. Sprawa będzie miała swój epilog w Sądzie.

Przypominamy
Art.  51. Kodeksu Wykroczeń
§  1.  Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym,
podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
§  2.  Jeżeli czyn określony w § 1 ma charakter chuligański lub sprawca dopuszcza się go, będąc pod wpływem alkoholu, środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji lub środka,
podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.

Art. 141. Kodeksu Wykroczeń
Kto w miejscu publicznym umieszcza nieprzyzwoite ogłoszenie, napis lub rysunek albo używa słów nieprzyzwoitych,
podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1.500 złotych albo karze nagany.




Wylewał ścieki w lesie… 

W dniu 3 sierpnia 2024 r. około 12:00 otrzymaliśmy zgłoszenie o zanieczyszczaniu lasu w okolicy ulicy Ciesielskiej (Dzielnica 0stropa, rejon 5). Na miejscu zlokalizowaliśmy pojazd stojący nad studzienką kanalizacyjną, w której znajdował się wąż odprowadzający ścieki w głąb lasu.

Właściciel pojazdu przyznał się do odprowadzania nieczystości z szamba do lasu. Wyciągnęliśmy wobec niego konsekwencje przewidziane prawem.

Przypominamy
Art.  10 ust.2 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach
2.  Kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 lub 1a
– podlega karze grzywny.

Art. 5. Ust.1 pkt 2 i 3 b ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach
1.  Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:

(…)

2)  przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

(…)
3b)  pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;