Ściślej, pomiędzy 29 czerwca 2022 r. a 7 lipca 2022 zniknęło siedem pojazdów usuniętych przez właścicieli.
W dzielnicy Trynek (rejon 6) usunięte zostały 4 pojazdy, w dzielnicy Sikornik (rejon 6) – 3. To dobra wiadomość dla środowiska naturalnego. Tym razem nie musieliśmy stosować, wynikających z ustawy prawo o ruchu drogowym, zasad usuwania pojazdów, które opisaliśmy tutaj.
Zagubiony poprosił o pomoc
W ostatnią sobotę, 9 lipca 2022 r. około godziny 19:15, podczas rutynowych działań na Rynku (dzielnica Śródmieście, rejon 6) podszedł do nas starszy mężczyzna.
Poprosił o pomoc, ponieważ się zagubił. Z treści rozmowy wynikało, że może potrzebować pomocy medycznej, dlatego wezwaliśmy na miejsce Zespół Ratownictwa Medycznego.
W międzyczasie sprawdziliśmy przy użyciu dostępnych środków, czy mężczyzna nie jest poszukiwany jako zaginiony. Okazało się, że nie widnieje w bazie osób zaginionych. Nawiązaliśmy kontakt z opiekunką starszego pana i po kilkunastu minutach przekazaliśmy go pod jej opiekę.
Cieszymy się, że możemy pomagać.
UWAGA!
Zalecamy szczególną ostrożność w tego typu sytuacjach przede wszystkim osobom starszym, samotnym i niepełnosprawnym, a także prosimy o natychmiastowe zawiadamianie o takich zdarzeniach funkcjonariuszy Policji.
Pomoc poszkodowanej podczas oczekiwania na karetkę
Wczoraj (07 lipca 2022 r.) w trakcie przejazdu ul. Daszyńskiego (dzielnica Wojska Polskiego, rejon 5) zauważyliśmy kobietę, która siedziała na środku jezdni. Najprawdopodobniej była w szoku po upadku z roweru. Na szczęście karetka już była wezwana, ale do czasu jej przyjazdu przenieśliśmy kobietę w bezpieczne miejsce na chodniku, udzieliliśmy wsparcia psychicznego i pierwszej pomocy. Dziękujemy bardzo wszystkim przechodniom za pomoc, a także za empatię oraz szybkie wezwanie pogotowia.
„Blokady” na koła pojazdów – fakty i mity
Informacje medialne o naszej pracy często są komentowane. To dobrze. Nasza praca budzi zainteresowanie Mieszkańców. Niestety bywa, że komentarze oparte są na braku wiedzy bądź niezrozumieniu tematu.
Dziś zajmiemy się wyjaśnieniem nieporozumień (komentarzy), które budują fałszywy obraz naszej pracy. Sprawa dotyczy użycia urządzeń do blokowania kół pojazdów popularnie nazywanych blokadami.
8) Pojazd może być unieruchomiony przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nieutrudniającego ruchu lub niezagrażającego bezpieczeństwu. 9) Pojazd unieruchamia Policja lub straż gminna (miejska).
Nie można założyć urządzenia blokującego na koło samochodu stojącego w miejscu zabronionym, gdzie utrudnia to ruch lub zagraża bezpieczeństwu. Jeżeli mamy do czynienia z taką sytuacją stosuje się:
Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku: – pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
Powyższe uprawnienia wynikają z Ustawy Prawo o ruchu drogowym, którą (teoretycznie) powinien znać każdy kierowca.
Powtórzmy, „zablokowany” może być wyłącznie pojazd pozostawiony w miejscu, w którym jest to zabronione, lecz nie utrudnia ruchu. Każdy samochód przed „zablokowaniem” jest fotografowany. Zarówno po to, by udokumentować nieprawidłowy postój, jak i brak uszkodzeń związanych z użyciem urządzenia blokującego.
Mity
Sytuacja 1 – Bezkarne zniszczenie blokady
Fakty
Fakt 1
Zniszczenie urządzenia w zależności od jego wartości może stanowić wykroczenie z art. 124 Kodeksu wykroczeń lub przestępstwo z art. 288 § 1 Kodeksu karnego.
Kto cudzą rzecz umyślnie niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku, jeżeli szkoda nie przekracza 500 złotych, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Sytuacja 2 – Wystawienie mandatu na numer rejestracyjny pojazdu
Fakt 2
Unieruchomienie pojazdu jest konieczne właśnie, dlatego by sprawca mógł podjąć decyzję w sprawie odpowiedzialności za swój czyn. Urządzenie jest zdejmowane niezwłocznie po tym, jak wykonane zostaną niezbędne czynności związane z wykroczeniem.
Nie można nałożyć mandatu, znając jedynie numer rejestracyjny pojazdu. Do prawomocnego nałożenia mandatu karnego konieczna jest zgoda sprawcy wykroczenia na jego przyjęcie.
§ 1. W postępowaniu mandatowym, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, funkcjonariusz uprawniony do nakładania grzywny w drodze mandatu karnego może ją nałożyć jedynie, gdy: 1) schwytano sprawcę wykroczenia na gorący uczynku lub bezpośrednio po popełnieniu wykroczenia
2) (uchylony), 3) stwierdzi popełnienie wykroczenia, w szczególności za pomocą przyrządu kontrolno-pomiarowego lub urządzenia rejestrującego, a sprawca nie został schwytany na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem, i nie zachodzi wątpliwość co do sprawcy czynu – w tym także, w razie potrzeby, po przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie czynności wyjaśniających, podjętych niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia. Nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego nie może nastąpić po upływie 60 dni od dnia ustalenia sprawcy wykroczenia. § 2. Sprawca wykroczenia może odmówić przyjęcia mandatu karnego.
Szanujemy prawo wolności słowa. Sugerujemy jednak ostrożność przy wykorzystaniu opinii zawartych w komentarzach.
„Miszcz parkowania” powraca
Powrócił! I tym razem ze zdwojoną siłą. Przed Państwem lipcowa bramka nr 1 z Alei Korfantego (dzielnica Śródmieście, rejon 6).
Miał cofnięte uprawnienia, a i tak zdecydował się na prowadzenie samochodu
Sprawa została przekazana na Policję, która będzie prowadzić dalsze czynności w sprawie.
Art. 180a Kodeksu Karnego
„Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu, prowadzi pojazd mechaniczny, nie stosując się do decyzji właściwego organu o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”
Spalanie odpadów to nigdy nie jest dobre rozwiązanie
Spalanie odpadów (płyt meblowych, płyt OSB, a nawet elementów pojazdu) to nigdy nie jest dobry pomysł i niesie za sobą poważne konsekwencje. Przekonali się o tym Mieszkańcy dzielnicy Sośnica (rejon 3). Dym z ich kominów doprowadził nas do nich jak po sznurku. To, co zastaliśmy na miejscu, było dla nas ogromnym zaskoczeniem, tym bardziej o tej porze roku. No i niestety wobec tych osób zostały wyciągnięte konsekwencje przewidziane prawem*.
Przestrzegamy
*Artykuł 191 Ustawy o Odpadach „Kto, wbrew przepisowi art. 155, termicznie przekształca odpady poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów – podlega karze aresztu albo grzywny”, a w postępowaniu mandatowym do 500 zł.
Nie wskażę i co mi zrobicie? O art. 96 §3 kodeksu wykroczeń
Trzy różne daty zdarzenia, ten sam wybór działania, odmowa wskazania, komu właściciel użyczył pojazd do używania lub kierowania w oznaczonym miejscu i czasie. W trzech różnych miejscach na terenie Gliwic doszło do wykroczeń drogowych. Kierujący otrzymali zawiadomienia o popełnionych wykroczeniach. Cała trójka nie zareagowała na wezwania.
Każdy ma prawo tak się zachować. Każdy ma obowiązek ponoszenia konsekwencji swoich decyzji.
Właściciele trzech ww. pojazdów zostali wezwani do wskazania, komu udostępnili pojazd do używania lub kierowania, w oznaczonym miejscu i czasie.
Właściciel lub posiadacz pojazdu jest obowiązany wskazać na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie, chyba że pojazd został użyty wbrew jego woli i wiedzy przez nieznaną osobę, czemu nie mógł zapobiec.
Gdyby ktoś miał wątpliwości co do tego, czy Straż Miejska jest organem uprawnionym do kontroli w rozumieniu art. 78 ust. 4 prawa o ruchu drogowym, przypominamy:
1. Kontrola ruchu drogowego w gminach lub miastach, które utworzyły straż gminną (miejską) może być wykonywana przez strażników gminnych (miejskich). Oraz: 3. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w zakresie, o którym mowa w ust. 2, strażnicy gminni (miejscy) są upoważnieni do: 7) żądania od właściciela lub posiadacza pojazdu wskazania komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie;
Wszyscy, niezależnie od siebie postanowili tak samo, odmówili wskazania kierującego. Intencje, uzasadnienie, takiej, a nie innej decyzji nie ma znaczenia dla przedmiotu sprawy, ponieważ zgodnie z art. 96 § 3 Kodeksu Wykroczeń takie zachowanie to wykroczenie.
Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie.
Sąd po zapoznaniu się z przesłaną dokumentacją nie miał wątpliwości co do winy. Wydał w trybie nakazowym, następujące wyroki: Sprawca nr 1 uznany za winnego, kara grzywny w wysokości 500 zł oraz 120 zł opłat dodatkowych, Sprawca nr 2 uznany za winnego, kara grzywny w wysokości 500 zł oraz 120 zł opłat dodatkowych, Sprawca nr 3 uznany za winnego, kara grzywny w wysokości 300 zł oraz 100 zł opłat dodatkowych Wspomniane wyroki są prawomocne.
Zabezpieczony plac zabaw ul. Dzionkarzy
I takie sytuacje czasami napotykamy. Po zgłoszeniu od Mieszkańca o zniszczonym placu zabaw przy ul. Dzionkarzy (dzielnica Sośnica, rejon 4), aby nikomu nie stała się krzywda – zabezpieczyliśmy uszkodzony element taśmami i przekazaliśmy informację dalej służbom miejskim.
Pamiętajcie, że wszelkie napotkane uszkodzenia elementów infrastruktury miejskiej można zgłaszać do nas pod numerem alarmowym 986 lub do dyżurnego Centrum Ratownictwa Gliwice 32 231 9876.
Wypalanie kabli
Czasami kontrole dzikich wysypisk śmieci sprawiają, że odnajdujemy takie „kwiatki”. Tym razem te „kwiatki” to wypalane kable przy ul. Nadbrzeżnej (dzielnica Sośnica, rejon 3).
Wobec sprawcy zostały wyciągnięte konsekwencje przewidziane prawem.
Przypominamy art. 191 ustawy o odpadach „Kto, wbrew przepisowi art. 155, termicznie przekształca odpady poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów – podlega karze aresztu albo grzywny”, w postępowaniu mandatowym do 500zł.
Spalanie śmieci na terenie R.O.D. Nad Kłodnicą Kolonia Stokrotka
Podczas patrolu zauważyliśmy gęsty dym wydobywający się z jednej z działek na terenie Rodzinnych Ogródków Działkowych Nad Kłodnicą (dzielnica Sośnica, rejon 3). Okazało się, że pochodzi on ze spalania iglaków oraz desek pokrytych farbą. Wobec sprawcy natychmiast wyciągnęliśmy konsekwencje przewidziane prawem.
Pamiętajcie! art. 191 Ustawy o Odpadach „Kto, wbrew przepisowi art. 155, termicznie przekształca odpady poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów – podlega karze aresztu albo grzywny” a w postępowaniu mandatowym do 500zł.