Pisaliśmy o tabliczkach pod znakowych w kontekście „zakazów zatrzymywania się”. Pora na krótkie przypomnienie zasad wynikających z tabliczek seria T-30.
Występują one ze znakami D-18 (parking) i tu zaczyna się problem. Bo znak D-18 (parking) sam w sobie jest znakiem informującym o miejscach postojowych. Ale w zestawie z tabliczkami z serii T-30 wskazuje na obowiązkowy sposób zatrzymania lub postoju pojazdów.
Wszystkie tabliczki T-30 coś łączy – pokazują sposób nakazanego postoju pojazdów, poza tym:
Po pierwsze – samochód zawsze styka się lub stoi nad krawędzią jezdni. Oznacza to, że samochód zaparkowany w głębi chodnika (np. przy ścianie budynku) jest z pewnością nieprawidłowo zaparkowany. Taki postój wymaga też złamania zakazu jazdy wzdłuż po chodniku.
Po drugie – na każdej z tych tabliczek jest tylko jeden pojazd, stojący w nakazany sposób. Sytuacja w której, z dwóch zaparkowanych pojazdów, jeden stoi równolegle do krawędzi jezdni, na chodniku a drugi na jezdni jest niewłaściwa.
Po trzecie – pojazd musi stać równolegle do jezdni albo przodem w kierunku chodnika. Mniej istotne jest to, czy ma stać np. pod kątem 45 stopni. Pojazd stojący tyłem (rurą wydechową w kierunku pieszych) stoi w sposób nieprawidłowy.
Bardzo często na jezdni lub chodniku malowane są dodatkowe znaki poziome. Dzięki nim wiemy, czy prawidłowo dokonaliśmy postoju naszego pojazdu. Spacer w kierunku najbliższego znaku drogowego zalecamy, kiedy zatrzymaliśmy pojazd po lewej stronie ulicy jednokierunkowej, ale o tym dlaczego przy innej okazji.
Kierujący pojazdem jest obowiązany stosować sposób zatrzymania lub postoju wskazany znakami drogowymi (art. 46 ust. 4. Prawo o ruchu drogowym).
T-30 a T-30 b
T-30 c T-30 d
T-30 f T-30 g
T-30 i