Przeziębienie, a może COVID-19? Poradnik, część 1

Przeziębienie, grypa czy… COVID19? Trudne pytania, trudne odpowiedzi. Z nami będzie łatwiej.

Złe samopoczucie, katar, bolące gardło, to nie musi być to najgorsze, ale trzeba sprawdzić, co jest powodem tego, że źle się czujemy.
Co zrobić w przypadku pierwszych objawów infekcji? Wiele chorób ma podobne objawy. Dlatego, nie wolno lekceważyć objawów choroby – szczególnie tych, o których wiemy ze mogą być zapowiedzią groźnej choroby.

Pierwszy wybór? Lekarz rodzinny!
W pierwszej kolejności należy skontaktować się z lekarzem Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). Osobę w rejestracji poradni informujemy, o podejrzeniu zakażenia koronawirusem, przebywaniu na kwarantannie lub kontakcie z osobą zakażoną. Konsultacja z lekarzem może mieć formę wizyty stacjonarnej, teleporady lub wizyty w domu chorego.
UWAGA – jeżeli lekarz POZ podejrzewa zakażenie koronawirusem, może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.
Poradnie POZ, które podpisały umowę z NFZ w Gliwicach, można znaleźć korzystając z wyszukiwarki TUTAJ.

 

Drugi wybór? Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Trudno oczekiwać, że lekarz Podstawowej Opieki Zdrowotnej będzie dostępny przez całą dobę, przez siedem dni w tygodniu. Złe samopoczucie, połączone ze znanymi objawami wieczorem, w nocy, w weekend lub w dzień świąteczny – to przesłanka do kontaktu się z najbliższą placówką nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ).

W zależności od Twojego stanu zdrowia, konsultacja może mieć formę wizyty stacjonarnej w gabinecie NiŚOZ, teleporady lub wizyty medyka w domu chorego.

UWAGA – jeśli lekarz podejrzewa zakażenie koronawirusem, może skierować Cię na test wykrywający SARS-CoV-2.
W Gliwicach funkcjonują dwie placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej:
• Szpital Miejski nr 4, ul. Zygmunta Starego 19 (były Dom Dziecka), 44-100 Gliwice tel. do rejestracji ogólnej: 32 33 08 413, centrala: 32 330 83 00
• Szpital Wielospecjalistyczny, ul. Tadeusza Kościuszki 1, tel. 32 332 45 26.

Ważne!
W zakresie świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej POZ nie obowiązuje rejonizacja!
Zgodnie z wyraźnym stanowiskiem Narodowego Funduszu Zdrowia, w celu uzyskania pomocy można zgłaszać się do dowolnie wybranego świadczeniodawcy, zaś w przypadku wizyty domowej (tzw. opieki wyjazdowej) pacjent powinien kontaktować się ze świadczeniodawcą znajdującym się najbliżej jego miejsca zamieszkania.

Wykaz placówek NiŚOZ znajdziesz na stronie śląskiego oddziału NFZ – TUTAJ.

Trzeci wybór – Teleplatforma Pierwszego Kontaktu.
Wystarczy zadzwonić lub wypełnić formularz. Alternatywa dla wcześniej opisanej procedury.

 

W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, możesz skorzystać również z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). To odpowiednik nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tyle że przez telefon.
Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnisz formularz online – https://www.gov.pl/web/zdrowie/tpk.
Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu skorzystasz od poniedziałku do piątku, w godzinach 18:00 – 8:00 rano kolejnego dnia, w soboty, niedziele i święta przez całą dobę.

W części drugiej przypomnimy jak samodzielnie zapisać się na test SARS-CoV-2.
W części trzeciej wskażemy czym jest Program DOM – Twoje domowe centrum monitoringu zdrowia

 

Zapraszamy do lektury.

Opracowane na podstawie:
Poradnik „To przeziębienie, czy już COVID? Co powinienem zrobić?” (źródło)

 

zdjęcie: Pixabay.com

Skip to content